Friday, November 20, 2009

Apabila erti hidup tidak difahami..


Terasa nak menulis pulak bila bace artikel di New Zealand Herald hari ni..2 orang pilot 'membunuh diri' dengan sengaja bila mereka memandu microlight (kapal terbang ringan) setelah meneguk hampir 20 botol beer (arak) di tengah2 kegelapan malam dalam cuaca yang buruk. Kejadian ni berlaku Mei lepas, tapi laporan bedah siasatnya baru diumumkan agaknya. (Baca lagi sini). Kandungan alcohol dalam darah kedua2 pemandu ini ialah 320 mg/100ml darah & 236 mg/100ml darah. (level alcohol yang dibenarkan untuk memandu kereta = 80mg/100ml darah)

Usia pemandu ni masing2 baru 30 dan 39 tahun..alangkah sia2nya hidup...dalam lingkungan usia ini, kita gelar golongan ini sebagai 'syabab' atau pemuda...yang seharusnya dan selayaknya diharapkan untuk membina bangsa, tamadun dan negara...tapi kedua pemuda ini menemui ajal mereka dalam keadaan yang begitu terhina, aib dan membuktikan kebodohan mereka (walaupun sebenarnya mesti mereka hebat sebab boleh terbangkan kapal terbang ringan tu).
Gambar hiasan (bukan rakan sekerjaku)

Teringat juga peristiwa seorang rakan sekerja yang mabuk lepas kalah dalam permainan 'ping-pong table'. Bukan permainan ping-pong biasa, kerana matlamatnya adalah memukul bola ping-pong agar masuk ke dalam gelas yang disusun, dan sekiranya gagal, dikehendaki meminum secawan arak. Dan ini berulang2lah (ada beberapa pusingan kot?) Begitulah lebih kurangnya yang diceritakan kepada saya. Maka, akhirnya selepas kalah teruk, rakan sekerja saya ini datang ke office (belum malam pun lagi waktu ni), dan mulalah beraksi. Saya pun kemas barang dan balik, taknaklah sampai terpaksa buka langkah silat di situ atau menonton aksi2 pelik rakan sekerja saya tu.

Esok pagi, hasil 'kemabukan' rakan sekerja saya jelas ketara. Botol2 arak yang pecah berselerakan di lantai office, dan juga pinggan mangkuk serta cawan milik rakan sekerja saya yang lain juga kini berkeping2 terpisah menjadi serpihan2 kecil. Saya dan Brother Muhammad Rizwan (org Fiji, rakan sekerja saya juga, phd student baru tahun ni) mengutip botol2 kaca itu agar tidak ada sesiapa menjadi mangsa keadaan ini. Geli hati juga bila Bro Muhammad berkata 'Oh he ate my lollipop'

Peristiwa ini saya sangkakan diterima sebagai sesuatu yang normal oleh semua rakan2 sekerja saya yang kiwi itu...namun rupa2nya mereka menyifatkan itu sebagai satu tindakan tidak bermoral. Mulanya saya sangkakan mereka bersetuju dengan kami (kerana Bro. Muhammad semasa mengutip kaca berkata dengan nada perlahan tapi cukup untuk didengari semua 'This is why alcohol is prohibited in Islam, Alhamdulillah!'). Tapi kemarahan mereka itu rupa2nya adalah kerana rakan sekerja saya tu 'did not know how to handle his drink'. Jadi, pada mereka, untuk minum begitu tak mengapa..tapi ia jadi sesuatu yang kelihatan tidak 'cool' bila mabuk dengan dahsyat sehingga merosakkan harta benda awam.

Ironinya, rakan sekerja saya tu membuat kajian tentang alcohol & binge drinking (minum berlebihan) - effects on Fetal Alcohol Syndrome (FAS) - penyakit yang melibatkan kecacatan mental kanak2 (retardation) sebab terdedah pada alcohol. Saya ingat lagi masa conference AWCBR (Australian Winter Conference on Brain Research) kat Queenstown aritu, rakan sekerja saya ini baru sahaja membentangkan hasil kajiannya. Dan saya ingat lagi bila ditanya, adalah FAS ni hanya disebabkan oleh wanita mengandung yang minum alcohol berlebihan, jawapan dia tak, kerana dari sudut genetik, orang lelaki (atau bapa) juga menyumbang sama. Kerana binge alcohol bukan sahaja merosakkan diri individu peminum tetapi juga merosakkan bakal zuriatnye melalui sel2 baka yang tersimpan dalam spermanya yang mungkin telah rosak atau cacat kesan daripada pengambilan alcohol berlebihan. Dan ianya tidak perlu dos yang berulang2, hanya sekali binge alcohol boleh memberikan impak yang begitu negatif sekali seperti yang telah dia buktikan sendiri dalam kajiannya.


Geleng2 kepala tak sudah saya bila teringat dia seperti mendabik dada dengan ilmu dan kepakarannya di bidang itu, tetapi begitu dhaif sekali dia di sudut praktikalitinya. Inilah yang terjadi apabila manusia tidak memahami apa yang dilakukannya, dan untuk apa dia hidup di dunia ini. Semua ini dilakukan atas dasar nama, keseronokan dan habuan2 dunia yang lain. Tiada satu matlamat yang pasti. Noktah mereka terhenti pada saat maut datang menjemput. Kerana itu mereka hidup sepuas2nya, berbuat semahu2nya sebelum noktah dititikkan. Alangkah ruginya!Alangkah sia2nya!

'Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat2 Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya utk melihat (tanda2 kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya utk mendengarkan (ayat2 Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah org2 yg lengah' (Al-A'raf:179)

2 comments:

Imran Razali said...

Salam

Actually this post reminds me of a conversation I had with my classmate, Rupert back then in April this year when I saw many people dressed in green celebrating St. Patrick's Day

Me: So what is this St. Patrick's Day actually and why are you guys celebrating it?
Rupert: Well to be honest I don't know what it is all about actually. It's just a good reason to get drunk really (saying it with a slumber expression, sheepishly followed with a grin)

Itulah masalah apabila manusia tidak tahu/tidak kenal/tidak faham tujuan sebenar hidup. Perayaan St. Patrick's pun main sambut je, semata-mata menjadi alasan untuk mabuk...

A rather similar phenomena can also be observed in Malaysia.. doing things without a clear direction in life ... just merely enjoying killing time while they still can still can I guess... the disease among the young, youth - and many seemed hopelessly awaiting for the light to shine upon them

ummati, ummati

hurun een said...

jzkk akhi...benar umat makin tenat..moga kitalah yg bakal menjadi obor penerang kegelapan umat ^_^