Monday, May 26, 2008

Abdullah bin Mas'ud


Mari kita renungkan ungkapan2 yang diucapkan Rasulullah S.A.W. dan sahabat2 lain buat sahabat agung ini.. sahabat yang pertama kali mengumandangkan Al-Quran dengan suara yang merdu..

Rasulullah S.A.W:

'Kamu akan menjadi pemuda terpelajar'

'Berpegang-teguhlah kepada ilmu yang diberikan oleh Ibnu Ummi 'Abdin (Abdullah bin Mas'ud)'

'Seandainya aku hendak mengangkat seseorang sebagai amir tanpa mesyuarat dengan kaum muslimin, tentulah yang aku angkat itu Ibnu Ummi 'Abdin'

'Aku izinkan kamu bebas dari tabir hijab (masuk berjumpaku di rumahku)'

'Kamu mentertawakan betis Ibnu Mas'ud..kedua-duanya di sisi Allah S.W.T lebih berat timbangannya dari gunung Uhud'

Umar Al-Khattab R.A.:

'Sungguh ilmunya tentang fiqh berlimpah-limpah'

'Islamnya satu kemenangan, hijrahnya merupakan pertolongan, sedang pemerintahannya menjadi suatu rahmat'

Abu Musa Al-Asy'ari:

'Jangan tanyakan kepada kami sesuatu masalah selama dia (Abdullah bin Mas'ud) ini berada di antara tuan-tuan'

'Sungguh, setiap kali aku melihat Rasulullah S.A.W., pastilah Ibnu Mas'ud menyertainya'

Hudzaifah R.A.:

'Tidak seorang pun aku lihat yang lebih mirip kepada Rasulullah S.A.W. baik dalam cara hidup, perilaku dan ketenangan jiwanya, daripada Ibnu Mas'ud..Dan orang-orang yang dikenal dari sahabat-sahabat Rasulullah sama mengetahui bahawa putera dari Ummi 'Abdin adalah yang paling dekat kepada Allah..!'

Serombongan sahabat kepada Ali R.A:

'Wahai Amirul Mukminin, kami tidak melihat orang yang lebih berbudi pekerti, lebih lemah-lembut dalam mengajar, begitu pun lebih baik pergaulannya, dan lebih soleh daripada Abdullah bin Mas'ud'

Ali R.A.:

'Ya Allah, aku mohon Engkau menjadi saksinya, bahawa aku berpendapat mengenai dirinya seperti apa yang mereka (serombongan sahabat) katakan itu, atau lebih baik dari itu lagi. Sungguh, telah dibacanya Al-Quran, maka dihalalkannya barang yang halal dan diharamkannya barang yang haram..seorang yang ahli dalam soal keagamaan dan luas ilmunya tentang as-sunnah'

Sahabat-sahabat:

'Sungguh, sementara kita terhalang, dia diberi restu (keluar masuk rumah Rasulullah S.A.W. dan mendampingi baginda) dan sementara kita bepergian, dia menyaksikan (tingkahlaku baginda)'

(Petikan: 'Rijalun Haular Rasul' - Khalid Muhammad Khalid)

No comments: