Thursday, July 21, 2011

Shaaban...andai ini yang terakhir ~

Suka betul kat banner ISMA N9 ni....pinjamla letak sini

Acapkali kita merancang jauh, meletakkan target-target tertentu dalam kehidupan, memikirkannya dengan mengerahkan sepenuh keringat dan tenaga...sehingga terlupa bahawa jam pasir yang menyukat masa kita mungkin telah hampir semuanya meluncur deras ke bawah, menandakan dekatnya masa untuk kita berpindah ke alam baru. Apabila berlaku peristiwa kematian, adakalanya kita terkaku seketika bermuhasabah dan menginsafi detik kehidupan yang sangat singkat...tetapi banyak juga ketikanya kita meneruskan kehidupan seperti biasa, seolah-olah tiada perkaitan di antara kita dan si mati yang kembali menemui Tuhan.

Hari ini setelah bertemu supervisor membincangkan progress thesis saya, lama saya merenung kalendar yang terpampang di kabinet ofis...cepatnya masa berlalu! desis hati saya. Sempat ke siapkan thesis ni dalam masa yang dirancang? Kerisauan menjengah secara tiba-tiba. Sepantas itu jemari saya luncurkan membuka icalendar di komputer. Menanda-nandakan tugasan dan perancangan untuk bulan-bulan akan datang dengan terperincinya.

Sekali lagi mata saya kerling ke kalendar di kabinet tersebut untuk melihat waktu solat. Sedetik itu jugalah mata saya melihat tarikh dalam bulan Islam di kalendar yang sama. Allah! Dari tadi saya melihat kalendar ini, humum saya hanyalah thesis dan pelajaran. Langsung tak terkerling bulan Shaaban yang nak berlalu dah pun ni. Terus saya beristighfar....Mudahnya manusia dilalaikan...




Terus saya buka carta amalan harian (dalam excel) untuk semak progress amal seminggu dua ini...Yelah, dengan supervisor semak progress thesis berkala setiap minggu...nak semak progress amal pun kadang2 lupa, sedangkan malaikat catit hari2....segera juga saya klik icalendar 'dakwah & tarbiyah' untuk melihat susunan program2 sepanjang Shaaban dan Ramadhan...Alhamdulillah, dah tersusun banyak dah, target2 peribadi pun dah tulis awal2, tinggal nak ingatkan diri dan buat sahaja.

Masih lagi terasa hati liat semacam, mungkin banyak sangat fikir dunia kebelakangan ni. Mencari2 artikel tentang kematian, baca dan tadabbur Al-Quran tentang akhirat dan kehidupan selepas dibangkitkan...barulah terasa 'basah' sedikit. Allah! andainya Shaaban ini yang terakhir....tak sempatlah nak jejak ke Ramadhan dan sucikan diri....moga2 disampaikan kepada Ramadhan dan dapatlah ditebus dosa2 yang banyak ini dengan amalan2 yang dijanjikan ganjaran berlimpat-ganda serta pintu2 keampunan yang dibuka luas-luas.

Allahumma ballighna Ramadhan


1 comment:

Anonymous said...

generic valium valium dental anxiety - valium dosage erowid