Sunday, December 14, 2008

Pencari rezeki di musim summer ^-^

Buat teman-teman yang tak pulang bercuti ke Malaysia (termasukla ana sendiri) summer nie:

Masa yang banyak sepanjang cuti ni, haruslah kita manfaatkan sebaiknya...kalau kita sia-siakan, pasti akan ada azab yang bakal menanti...Nauzubillah....semoga kita terpelihara dari azab tu....sebab masa tu kan amanah...dan Allah telah pun bersumpah dengan masa yang manusia ini memang dalam keadaan yang rugi, kecuali 2 golongan:

1) Yang berpesan2 pada kebenaran
2) Yang berpesan2 pada kesabaran

So, iA semoga kita tergolong dalam 2 golongan yang beruntung neh!

So, ape jek aktivitas yang bermanfaat boleh dilakukan sepanjang summer neh?

Mestilah ade banyak! Kalau masa tengah2 academic year, kita wish sangat yang kita sedikit free, terutama masa exam untuk buat banyak benda kan? So, sekarang dah free janganlah asik 'qada' tido macam ular berlingkar jek....kan ade banyak mende leh wat. Antaranya (cadangan jek...sahabat2 sume sure ade lagi banyak plan yang bagus dan bermanfaat):

1) Masa nilah kita leh guna untuk tambah thaqafah (ilmu & kefahaman) - boleh banyakkan membaca buku2 islamic. Rujuk nota kaki 1

2) Boleh berjalan, melihat dan mentafsir kejadian alam yang hebat neh - Alhamdulillah, New Zealand is one of the most beautiful place in the world..so, take your time untuk memuji kebesaran Ilahi dan menginsafi kejadian diri!


3) Sihatkan badan dengan sukan/g la gym yang free tu ke - ingat balik satu dari ciri 10 sifat individu muslim (sihat tubuh badan kan?)


4) Cari rezeki yang halal untuk tambah pendapatan & supaya boleh digunakan untuk tujuan beribadah serta sebagai khalifah kepada Allah.


5) Tambahkan/ulangkaji hafazan Al-Quran - masa cuti nilah masa terbaik utk set target hafazan dan cuba achieve!


Bercakap tentang kerja....

Sahabat2 ada yang dah plan nak bekerja di orchard, packing or picking buah...tak kisah lah tu....ada yang nak keje cleaner jek macam ana neh...pun tak kisah gak...sebab pe, Allah tak pandang pun kita keje ape, asalkan niat kita dalam bekerja tu betul....so, ada beberapa pointla nak dikongsikan buat teman2 yang bakal dan juga telah pun memulakan karier bekerja anda sepanjang summer neh:

1) Pastikan rezeki yang kita terima itu benar2 HALAL. Dengan cara:
  • Niat yang betul (tak bolehlah niat kerja utk beli benda2 haram)
  • Kerja betul2, jangan curi tulang atau makan gaji buta
2) Jaga batas2 dalam Islam:
  • Dalam dunia pekerjaan, mestilah kene berinteraksi sesama lelaki dan perempuan. Boleh dan dibenarkan, tapi janganlah lebey2...ingatlah Allah Maha Memerhati setiap gerak geri
3) Kena merasa mulia walaupun dengan kerja yang dianggap low class oleh masyarakat:
  • Kadang2 bila kita kerja sebagai cleaner, kita sedang mentarbiyah diri dengan sifat2 rendah diri, dan sifat2 kehambaan
  • Sebab kita selalu sibuk fikir yang diri kita bakal berada 'on top of world' sebab kita kan bakal doktor, bakal engineer...so, kalau dari sekarang tak latih diri merendah diri...adakah nanti kita boleh merendah diri dan memahami betapa sukarnya orang2 yang kerja sebagai cleaner buat kerja dan cari rezeki?
  • So, kena respect kerja yang kita wat dan wat sungguh2....pernah diceritakan, seorang ulama' melatih dirinya merasa rendah diri dengan mencuci tandas anak2 muridnya...MasyaAllah...itulah keindahan akhlak muslim yang memahami Islam...

Obligations of Employers and Employees

As an employer, you have an obligation to care for your staff; provide the most suitable working environment; and ensure that they are fully compensated punctually, for all their services rendered: 'Give the labourer his wages before his sweat dries'. (Ibn Majah.) The Prophet also said that one of the persons he shall be against on the Day of judgment is the man who does not pay the right wages to his employees after their labours.

As an employee, you must perform your job with diligence and proficiency. `Verily, Allah loves that when anyone of you does a job he should perfect it' (al-Bayhaqi). Know that the best food is that which comes from your own efforts: `No one eats better food than what he earns by the labour of his own hands'. (Bukhari.)

Compiled From:
"In The Early Hours" - Khurram Murad


Nota kaki:

1) (kalau kita faham definisi Islam - maka kita takdelah bayangkan buku2 Islamic tu: hukum fiqh dalam Islam or Seerah Nabawiyah jek, kita pasti dapat bayangkan bersama buku2 tu, adalah buku2 ilmiah seperti astronomy, wildlife, biology etc. - Islam itukan syumul??)

Selamat bekerja sahabat2 sekalian!

No comments: