Sunday, August 1, 2010

personal project pre-ramadhan

Alhamdulillah, banyak input dan manfaat yang diperoleh dari kuliah Ihya' Ramadhan baru-baru ni. Banyak juga resolusi2 yang saya lakarkan dalam kepala untuk dilaksanakan. Beberapa projek per sonal pre-Ramadhan saya gariskan untuk diri sendiri, ahli rumah, adik-adik usrah dan kawan2 sekeliling. saya terfikir tadi, kalau saya kongsikan personal projek saya di blog, mungkin ada orang lain yang boleh sama-sama buat (atau dapat idea untuk buat yang lebih baik) dan moga-moga saya dapat juga pahala menyebarkan kebaikan.



Personal Project Pre-Ramadhan (untuk diri sendiri) - tinggal kurang 2 minggu lagi!!:

1) Tambah ilmu terutamanya berkaitan Ramadhan

2) Guna borang muhasabah amal (credit ISMANZ) untuk tanda checklist (minimum):
  • Cuba khusyu' dalam solat (baca cara2 khusyu' solat)
  • Banyakkan bace Quran
  • Dengar Qari bace & betulkan tajwid/minta org dengarkan
  • Sambil jalan gi uni, tengok2 alam dan fikir kebesaran Allah
  • Muhasabah Ramadhan lepas (T_T kalau xbest) --> aim untuk lebih cemerlang kali ni
  • Doa!!
  • Cuba tinggalkan sifat tak bagus seperti: delay keje & buang masa
3) Hidupkan Subuh & Isyak bersama2 ahli rumah - solat jemaah, bacaan Al-Mathurat (Subuh) & bacaan Hadith/Artikel Ramadhan (Isyak)

4) Buat tabung untuk Infak sepanjang Ramadhan

5) Cuba utk puasa & qiam sebelum masuk Ramadhan, at least 1-2 kali lagi (preferably ajak orang lain gak)

6) Tampal banner/poster/ayat2 Quran kat bilik & depan pintu.

7) Buat aktiviti menarik dengan ahli2 usrah bersempena menyambut Ramadhan (hmmm...tgh pikir lagi ni nak wat ape)

8) Revise hafazan & tingkatkan!

9) Ajak orang lain buat kebaikan ~

10) Bersabar dalam melaksanakan ketaatan



Allahumma ballighna Ramadhan

1 comment:

Anonymous said...

buy valium from canada buy roche valium online uk - valium street names