Saturday, August 7, 2010

janganlah engkau marah ~

saya bukan orang yang senang marah, kalau macam marah pun, jarang berterusan atau berlama-lamaan, sebab saya tak suka rasa tak best marah-marah dan saya tak mahu penat untuk berfikir tentang marah. lagipun Rasulullah S.A.W. ajar:

la Taghdob, la taghdob, la taghdob
(janganlah engkau marah, janganlah engkau marah, janganlah engkau marah).


kalau Nabi yang Mulia dah ulang sampai 3 kali, mana lah berani saya nak melayankan rasa marah ni. tapi marah juga adalah akhlak Islam, bila mana diletakkan pada tempatnya. sebab kalau orang tindas saudara seislam saya, takkan saya tak marah, atau bila orang cemuh Islam, haruslah saya marah. betul bukan??

saya selalu berazam untuk tidak menjadi marah, dan saya gembira andainya hari-hari saya berlalu tanpa dicemari rasa marah ini, kecuali lah kalau saya perlu marah atau merasa tidak suka pada satu-satu maksiat atau kekufuran, itu pun saya akan luahkan dengan cara membebel pada zauj atau kawan-kawan apa-apa yang terbuku di hati, then saya boleh spring back dan ceria semula within few minutes/hours later iA.


hari ini saya merasa marah, pada kata-kata yang dilafazkan kepada saya. kerana pertama kali saya mendengar perkataan sebegini diajukan kepada saya. gurauan yang tidak mampu saya terima, walaupun orang-orang yang akrab dengan saya biasa berkata, saya jenis yang 'tahan gurau'. means kalau nak gurau perli-perli ke pedas bercili ke, saya tahan lagi...(mungkin ke sebab saya orang Melaka - orang Melaka tahan gurau secara general sebab mereka memang suka bergurau).

mungkin salah saya sebab saya mudah selesa dengan orang-orang yang saya anggap seperti ayah, jadi saya berkomunikasi macam dengan ayah (maknanya saya cakap ape saya nak cakap), mungkin kerana itu Allah menegur saya dengan teguran yang amat menyentakkan. orang yang saya lihat seperti ayah tu telah secara tidak sengaja bergurau menyamakan saya dengan yahudi/israel. bagaikan terjahan petir, terkejut dan terkedu saya. saya tak kisah sama sekali kalau saya dipandang hina ke tahap apa pun, tetapi janganlah sesekali samakan saya dengan laknatullah tersebut. hati saya sangat terhiris. saya tak pasti apa reaksi terbaik patut saya lakukan. lama saya tunduk beristighfar kerana bukan saya seorang sahaja di bilik tersebut, tak patut saya menurut perasaan dan bertindak kurang sopan.

saya teringat Rasulullah S.A.W. menganjurkan agar duduk sekiranya marah dalam keadaan berdiri, atau berbaring sekiranya sedang duduk. saya tak bolehlah berbaring masa tu. jadi saya lakarkan penuh dalam buku nota perkataan 'astaghfirullah al 'azim'...saya mengumpul kekuatan, dan alhamdulillah kepada Allah saya kembalikan semuanya. saya kembali mengangkat muka dan melemparkan senyuman pada wajah orang yang saya lihat seperti ayah itu. hati saya kembali sejuk dan saya berjaya meredakan sedikit perasaan yang membuak-buak di hati.

saya tidak kisah segala persepsi dan skeptisisma yang sentiasa dilemparkan kepada kami yang berusaha membawa dakwah ini dengan daya yang ada, kerana kami memang tidak berminat pada duit sesiapa, sekadar kecintaan kepada Allah dan RasulNya yang mendorong kami bersusah payah untuk semua ini. kami sedar, kami tidak dibayar, tidak juga mengharapkan sebarang jawatan, namun sekularisma yang begitu menebal dalam masyarakat menuntut kami bergerak sebagai satu pertubuhan. maka kami terpaksa bersama-sama duduk semeja, atas dasar kesatuan dan perpaduan, 1Malaysia orang kata. bukan jawatan yang kami mahu, bukan juga nama! sayang sekali persepsi yang sedia ada begitu dipuja dan diyakini.

em saya dah habis sesi luahan perasaan. saya nak kongsikan beberapa hadith Rasulullah S.A.W sebagai peringatan buat diri saya sendiri. lidah sangat bahaya dan tidak bertulang, maka mohonlah ampun kepada Allah setiap kali selepas berkata-kata, boleh jadi kita telah melukakan hati orang lain tanpa sengaja.

Rasulullah S.A.W. bersabda: "Siapa yang menahan lidahnya, pasti Allah menutupi auratnya, siapa yang dapat menahan amarahnya, pasti Allah akan melindunginya dari siksa-Nya, dan siapa yang memohon ampunan kepada Allah, pasti Allah menerima ampunannya."(HR. Ibnu abu Dunya)

Bahaya lidah sangat besar dan tidak ada orang yang boleh selamat darinya kecuali orang yang diam. Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w bersabda, "Siapa yang diam, pasti selamat." (HR Tirmidzi)

Suatu ketika, Sahl bi Sa'ad r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w, "Wahai Rasulullah, apakah jalan keselamatan?"Baginda menjawab, "Tahanlah lidahmu, perluaslah rumahmu, dan tangisilah kesalahanmu."


Simpanlah lidahmu kecuali untuk kebaikan, kerana sesungguhnya dengan demikian, kamu dapat mengalahkan syaitan."(HR. Thabrani)

No comments: