Tuesday, August 3, 2010

migraine day ~ n sharing bout walimah

Semalam saya patut tido awal, sebab hari ni ada surgery, sure lama dan penat...tapi sebab semalam saya kena settlekan urusan beli tiket balik Malaysia & walimah (huhu), so saya pun buat research sket2, dan berkali-kali buat percubaan beli online flight ticket....seb baik akhirnya dapat beli...Emirates! bestnya, suka!!

alhamdulillah 'ala kulli hal wa ni'mah....

tapi sebagai akibatnya, pagi tadi saya migraine teruk, miss solat subuh berjemaah dengan ahlul bayt (solat sendiri) dan ke sekolah dalam keadaan depression sebab migraine...uh uh


cerita sket pasal walimah. tema & konsep walimah yang saya impikan ialah: simple, sweet, mengikut syarak dan minimum dari perkara2 yang membazir serta tabarruj yang dilarang...uh uh, almost impossible! (but still do-able, lagipun Allah tengok usaha kita rather than outcome) sebabnya keluarga saya tinggal di kampung, masih lagi terikat sedikit sebanyak dengan adat istiadat (orang Melaka plak tu) --> kami ada ketua adat ye, jangan tak tahu!

dan saya fikir, ada ke mak andam yang nak layan songeh saya? huhu, nak tudung labuh tutup dada, nak jubah longgar....em, taknak mekap tebal?? huhu, tak nak cukur kening?? wah, mesti saya kena marah sebab macam nak ajar orang plak kan buat keje dia....huhuhu...pening kepala...(macam ni make up sendiri la dik!) terfikir gak mcm tu, tapi dah try masa majlis kesyukuran sempena adat bertunang dulu, tup2 ade makcik bukak beg make up....errr, i am glad she's sincerely helping, but when i looked into the mirror, i was so surprised...i am not seeing me!) so taknakla jadi macam ni masa walimah plak, better ade siap2 tapi boleh nego ke ~ (oh makcik make up cantik je, terima kasih! saya yang terkejut)

saya nak walimah yang barakah, dan ramai orang datang mendoakan ~ HOW??? dah lah last minit, pastu handle dari jauh plak tu...nak demand banyak2 ni, nanti ada yang marah2 or terasa hati....kesian gak kat family di Malaysia, so kena tolerasi di mana2 yang boleh...bertuah mana-mana sahabat yang parents memahami dan sama-sama bantu untuk dapatkan walimah seislamik yang boleh...parents saya alhamdullillah, they are doing their best, cuma mengubah masyarakat bukan satu perkara yang mudah. perlu kesabaran & hikmah. beberapa tips yang saya dapat dari sahabat2 dan dengan pengalaman sendiri juga:


1) bincang dengan keluarga flow program, expectation mereka dan teliti betul2 kemahuan mereka. banyak situasi, mereka nak yang terbaik je untuk anak2 mereka, dan kalau kita dapat cakap dengan comelnya "mak, saya rasa takpelah, kita takyah buat malam berinai, kita ganti dengan majlis khatam quran ok tak??? hihi" pastu kelip2 mata sket ~ or buat mata bundar mcm kucing dalam citer Shrek tu

2) pastu kalau boleh kita mintalah nak pilih sendiri baju2 & mak andam. mak kita mungkin dah plan2 nak soh pakai sanggul lintang & yang mcm tanduk kerbau tu (erm, ni utk org Melaka & berketurunan Minangkabau especially)....huhu, so kita cuba lah cakap, "xpela mak...tak berapa nak minat"..kalau mak kata, kena jugak sebab ni adat, kita nangis la banyak2....huhu, pastu kalau sape2 dok oversea, cakap tak jadi balik la camni....(hehe, gurau je). pandai2 la amik ati mak/ayah!

3) ajak mak/ayah dating dengan kita sebelum walimah, raikan mereka & sambil2 share sket walimah impian kita ~~ worth juga untuk bawa mak/ayah ke walimah ikhwah/akhawat lain yang bagus, menutup aurat & minimum dari segi membazir/percampuran bebas lelaki & perempuan (part ni susah la kot nak elak, maybe boleh cuba dari segi susunan kerusi meja, tapi family biasa datang dok skali). kalau dorang nampak sendiri, dorang rasa okla, biasanya ayat yang saya dapat kalau suggest mende2 kat family pun: 'tak pernah dibuat orang!' hehe, kan best orang tak buat kita buat, tapi kalau cakap macam tu nanti kena label kurang sopan, so takpela...diam lebih baik daripada berkata2 yang menyakitkan hati ~

4) teringat sorang akhawat ni, pernah dia bg kad jemputan dan cakap, diharapkan tak membawa pasangan kecuali yang dah berkahwin....waaaa...ini memang terbaik! dia pun kahwin dengan ustaz, so orang memang automatik respectla....tapi kawan2 saya tak bolehlah saya cakap mcm ni, nanti semua lari...so, saya cuba jaga hubungan, tapi sape2 yang agak2 berani, bolehla buat gini ^_^

5) cubalah cari mak andam sporting yang boleh bantu kita capai wedding impian kita. kadang2 impian kita tu tak masuk dek akal dengan masyarakat yang dah biasa dengan budaya tabarruj, rasa asing dan pelik la kan...tapi takpelah, Rasulullah kan kate, Islam ini datangnya asing, kembalinya pun asing & bertuahlah orang2 yang asing!!

6) bincang dengan tunang or (zauj bagi yang dah akad), baik2 macam mana nak bagi majlis ni lebih terjaga. 2 heads are better than one!!

7) tolak ansur. give and take. tak boleh balik2 cakap kat mak: "saya taknak pelamin, saya nak simple2 je mak, saya taknak tepung-tawar ke hape ni, saya tak suka karaoke2, musik2 ni" huhuhu...terluka hati mak ayah. nak2 anak sulung, macam2 tergambar dalam kepala mereka. sket2la, mana yang dorang tolak ansur dengan kita, kita pun tolak ansur la dengan mereka. menggembirakan hati mak ayah pun dapat pahala yang banyak. moga2 dapat redha & barakah mereka juga, iA bahagia lah kehidupan kita ~

8) banyak2 berbincang dengan orang2 yang lebih berpengalaman, rakan2 usrah mungkin atau naqibah/ustazah, minta pandangan dan panduan. iA lebih terjaga kita dan minta akhawat ramaikan majlis walimah kita, so nampaklah wanita2 bertudung litup memenuhi walimah kita, so takde la kejanggalan. sket sebanyak, dapat wujudkan biah solehah. kalau boleh kita nak malaikat sama2 memayungi majlis kita ni, kan??

9) cubalah selitkan elemen2 islamic di mana2 yang mampu, tuliskan "Barakallahulakuma Madihah & Haizul" di atas kek kahwin selain "Diha love Haizul or Just Married ke ape yang sungguh omputeh...(hihi kadang2 saya yang belajar 7 tahun di luar negara ni pun pening tengok masyarakat Malaysia yang suka sangat tiru orang2 kulit pucat ni...), kemudian pada door gift boleh letakkan terjemahan ayat2 Quran berkaitan perkahwinan ke mcm ayat ni:

or mana2 hadith yang dapat beri pengajaran. mungkin boleh juga suggest kat ayah nak adakan khatam quran/berzanji & panggil orang2 masjid untuk baca doa ~

10) bersabarlah dan teruskan tersenyum sehingga ke akhir majlis. senyuman itu juga satu sedekah dan dapat menggembirakan hati sanak-saudara.

semoga dapat mengecapi majlis walimah yang diimpikan dan penuh barakah buat bakal-bakal pengantin semuanya.

allahumma ballighna Ramadhan ~ sket lagi!!

No comments: