Sunday, August 7, 2011

Sungguh, saya jatuh cinta kepada Abu Bakr!


Selama hayat ini, seawal usia mengenali Rasulullah SAW, sahabat akrabnya As-Siddiq juga telah diperkenalkan kepada saya. Betapa kesucian ukhuwwah dan kecintaannya yang mendalam kepada Rasulullah SAW dan keimanannya telah disebut sendiri oleh baginda:

'Jika ditimbang keimanan Abu Bakr dengan keimanan seluruh umat, nescaya akan berat keimanan Abu Bakr' (Hadith riwayat Al-Baihaqi).

Kata-kata ini cukup mengagumkan saya dan membuatkan saya sangat kasih kepadanya...Namun hari ini cinta saya bagaikan dibugarkan dengan begitu mendalam setelah saya membaca buku 'Akhlaq khulafa' ar-Rasul' (terjemahan: Keperibadian Khalifah Rasulullah) karangan Khalid Muhammad Khalid, bahagian I 'Dan tampillah Abu Bakar'

Penceritaan latarbelakang kehidupan Abu Bakr sebelum kerasulan Muhammad SAW begitu menarik hati saya. Memang saya pernah belajar bahawa sahabat agung ini tidak pernah menundukkan diri di hadapan berhala, tidak menjamah serta melakukan perkara terkeji serta Allah jalinkan ukhuwwah yang suci dengan Muhammad, Al-Amin yang mulia. Tetapi saya tidak pernah tahu bahawa sahabat agung ini juga mempunyai perjalanannya tersendiri dalam mencari Allah SWT. Perjalanan yang tulus ini juga disertai oleh ramai orang selain Abu Bakr, meskipun Muhammad masih belum dimahkotakan dengan kemuliaan wahyu dan risalah dari Allah.

Diceritakan bagaimana Abu Bakr menyerahkan seluruh hati dan akalnya kepada hikmah dan ungkapan-ungkapan daripada para manusia soleh yang masih mewarisi agama Nabi Ibrahim seperti Warqah bin Naufal, Zaid bin 'Amr dan Qus bin Sa'idah. Betapa kuat ingatan dan himmah (keinginan) serta keazamannya dalam pencarian Rabbul 'Alamin sehingga Abu Bakr menghafal banyak pidato, syair dan ucapan-ucapan daripada manusia-manusia soleh yang turut berjalan dalam pencarian kepada satu-satunya Ilah yang layak disembah. Antara yang begitu menarik hati saya adalah seruan dakwah Zaid bin 'Amr bin Nufeil di hadapan Kaabah:

'Hai Kaum Quraisy!'
'Demi Dzat yang nyawa saya berada dalam tanganNya, tak seorang pun di antara kalian yang masih mengikuti agama Ibrahim dan Ismail sepeninggalnya. Dan sungguh, saya sedang menunggu-nunggu kedatangan seorang Nabi keturunan Ismail, yang saya rasa, saya takkan sempat bertemu dengannya'.

Kemudian dilihatnya 'Amr bin Rabi'ah, maka dipanggilnya seraya berkata:
'Hai 'Amr bin Rabi'ah, jika umurmu panjang, sampaikanlah salam saya kepadanya!'

Dalam peristiwa yang lain, keimanan semakin membuak-buak dalam diri Abu Bakr apabila dilihatnya Zaid bin 'Amr berseru sekeras-kerasnya di hadapan orang-orang yang sedang mengelilingi Kaabah tanpa sedikit pun rasa gentar:

'Ya Rabbi! Saya terima suatu kebenaran itu sebagai kebenaran. Saya beribadat dan memperhambakan diri hanya kepadaMu. Saya berlindung kepada Dzat yang menjadi tempat berlindung Nabi Ibrahim. Dan saya serahkan diri saya kepada Dzat tempat bumi menyerahkan dirinya, yakni bumi yang dihamparkanNya dengan membawa batu-batuan yang tak terkira jumlahnya yang kemudian dijadikanNya gunung-gunung untuk mengukuhkan kedudukannya. Dan saya serahkan diri saya kepada Dzat tempat awan menyerahkan dirinya, yakni awan hitam yang membawa air, yang sejuk dan tawar rasanya'

Ungkapan ini mengundang cetusan hati sahabat mulia Abu Bakr:
'Demi Tuhan Ibrahim, inilah sebenarnya yang hak! Tetapi bagaimana caranya? Serta bilakah kita akan beroleh keyakinan terhadapNya?

Kesungguhan Abu Bakr dalam meneguhkan iman dan menemukan cinta Allah ini tidak sekadar ungkapan di hati, tetapi pencarian yang tidak bertepi, tidak berputus asa dan dengan seluruh nikmat kekayaan yang dimilikinya, Abu Bakr melaburkannya demi mendapatkan hikmah-hikmah yang mampu memandunya lebih hampir kepada Allah. Dalam urusan perniagaannya di luar Mekah juga, Abu Bakr mengambil kesempatan menemukan para rabib, ahlul kitab dan orang-orang soleh yang beriman dengan Nabi Ibrahim. Dipelajari dan diimaninya sungguh-sungguh akan kedatangan Nabi yang akan mampu membawanya kepada Allah!

Sehinggalah datang mimpi yang mulia sewaktu Abu Bakr di Syria. Dia melihat bulan telah meninggalkan tempatnya di ufuk tinggi turun ke Mekah, kemudian terpecah-pecah tersebar ke seluruh gedung dan rumah. Kepingan tersebut bertaut kembali dan menjadi sempurna semula, kemudian bertengger di bilik Abu Bakr. Terjaganya dari mimpi, sahabat mulia ini menemukan seorang pendeta soleh yang berseri-seri wajahnya mendengarkan mimpi tersebut. Pendeta itu mengiyakan sangkaan Abu Bakr bahawa Nabi yang ditunggu-tunggu itu telah tiba. Kata pendeta itu lagi: 'Anda akan beriman kepadanya dan akan menjadi orang yang paling berbahagia kerananya'

Allahu Akbar! Sungguh saya terkedu dengan kisah ini! Saya meneruskan pembacaan sehinggalah Abu Bakr kembali ke Mekah, dibawakan kepadanya berita Muhammad mendakwa dirinya Rasul dan orang-orang Quraisy dalam keadaan tegang dan tidak tentu arah dengan seruannya agar meninggalkan tuhan-tuhan berhala mereka. Airmata saya yang bertakung melimpah tatkala melihat keutuhan iman Abu Bakr, lebih-lebih lagi dialog yang diucapkan di hadapan Rasulullah, setelah dia bergegas menuju ke rumah baginda.

'Benarkah apa yang disampaikan oleh orang-orang itu wahai teman sebangsa?' tanya Abu Bakr
'Apa yang mereka sampaikan kepada kamu?' bertanya RasulNya yang mulia.
'Kata mereka, Allah telah mengutus kamu kepada kami agar kami mengibadahiNya dan tidak mempersekutukanNya dengan apa pun juga?'
'Dan apa jawapan kamu kepada mereka, wahai 'Atiq?' tanya Rasulullah.
'Kata saya kepada mereka: Jika demikian maka benarlah ia'.

Mendengarkan kata-katanya, airmata Rasulullah SAW bercucuran...Dipeluknya erat sahabat mulia itu, diciumnya kening Abu Bakr lantas diceritakan peristiwa penurunan wahyu di Gua Hira' dan dibacanya wahyu Allah. (Surah Al-'Alaq). Abu Bakr menundukkan kepalanya sebagai penghormatan dan mendengarkan dengan mata hatinya yang suci. Kemudian diangkatnya kepala dan digenggam erat tangan Rasulullah SAW seraya berkata:

'Saya bersaksi bahawa kamu adalah seorang yang benar dan terpercaya. Saya bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan saya bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasulullah'

Saya membacakan petikan-petikan menarik Bahagian I ini kepada adik usrah saya dan kami sama-sama merasakan satu kekuatan luar biasa! Hadiah Allah buat kami di waktu Sahur Ramadhan ke-7! Allahu Akbar!

Banyak sekali pengajaran yang kami kutip dan bincangkan bersama. Antaranya:

1) Benarlah janji Allah bahawa Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu merubahnya sendiri. Abu Bakr R.A. yang saya kenali sebelum ini, saya sangkakan adalah manusia terpilih yang Allah tumpahkan hidayah kepadanya dengan keadaan luarbiasa semata-mata kerana jiwanya yang suci. Tetapi membaca betapa sahabat mulia ini mencari hakikat penciptaannya, berusaha kembali kepada Allah sebelum kenabian Muhammad, menginsafkan kami bahawa setiap manusia dibentangkan kepadanya pilihan, dan berbahagialah sesiapa yang membuat pilihan untuk kembali kepada Allah

2) Rantaian Islam tidak pernah terputus, dalam kegelapan pekat jahiliyah yang bagaimana sekalipun, seperti mana sumber-sumber ilham dan hikmah Abu Bakr banyak dikutip daripada orang-orang soleh yang beriman sesungguhnya pada agama Nabi Ibrahim yang benar, menunggu-nunggu kedatangan Nabi yang tidak diketahui bilakah masanya dalam keadaan kecamuk jahiliyah yang deras. Betapa hal ini menguatkan kami untuk menunggu-nunggu kemenangan Islam yang dijanjikan meskipun kelihatan gelap pekat adakalanya zaman yang kami diami ini, selagi masih ada jiwa-jiwa yang berhubung terus dengan Allah, selagi itu rantai Islam ini tidak pernah putus. Dalam setiap keadaan juga, sejarah membuktikan akan ada manusia-manusia yang Allah ilhamkan untuk berdakwah, maka semoga kami terpilih sebagai para daieNya!

3) Tadabbur alam mampu menguatkan iman dan membawa kita kembali kepada Allah. Betapa dalam jahiliyah yang pekat tanpa wahyu, manusia-manusia soleh seperti Zaid bin 'Amr menyeru kepada Allah dengan melihatkan alam, menyebut-nyebut alam dan mengimani ketundukan alam kepada Allah. Alangkah indahnya! Kehidupan seorang muslim itu juga haruslah seiring dengan alam kerana seluruh alam dan isinya ini beriman serta tunduk kepada Allah....

Berbahagialah wahai sahabat agung Abu Bakr. Membaca kisahmu di permulaan sahaja cukup mengesani jiwa, apatah lagi mendalami kehebatanmu selepas Islam. Allahu Akbar! Saya bersaksi kepada kebenaran Abu Bakr, dan saya amat mengaguminya...Ya Allah, semoga kami termasuk dalam penghuni syurga Firdaus, dan semoga dapat kami temui sahabat agung ini dan menyampaikan salam serta kecintaan kami kepadanya!


No comments: