Wednesday, February 3, 2010

Mencari kekuatan..

Lama benar tidak menulis...kerana kesuntukan waktu, juga kerana keringnya idea..atau adakah diri ini yang sebenarnya ketandusan dan tidak punya apa2 untuk dikongsikan, maka lama sungguh halaman ini dibiarkan sepi...Ya Allah, jangan kau putuskan bekalanku di perjalanan yang sungguh panjang dan sukar ini..

Kebelakangan ini, aku merasa sukar sekali berdiri tegak di jalan ini...seringkali terasa bagaikan ada selut2 yang merintangi keras perjalananku, semakin kuat juga lilitannya..hampir2 menggoyah langkahku dan menyekat maraku..Adakala dada terasa sesak dan sempit, merintih penuh sesalan pada penduduk dunia yang semakin jauh, jauh daripada hakikat kehidupan..dan hakikat penciptaan serta penghambaan..merintih kesal juga pada kekerdilan diri..


Masih belum sedikit pun bernilai usaha2 dakwahmu wahai diri, pantaskah kau mengeluh kesedihan..dugaanmu masih tidak tertanding RasulNya, kekasihNya, dan sekelian hamba2Nya yang lain..Pejuang2 yang lebih dahulu telah bermandi darah, wahai diri! Sedetik ku mengenang perantauan Rasulullah S.A.W. ke Taif, hatiku sayu, pilu...

Perasaan aneh menjalar di hatiku mengenangkan gambaran peristiwa Sang Kekasih, dengan penuh kesedihan, kelukaan hati dan tubuh..menadah tangan penuh kehambaan:

“Wahai Tuhanku Kau sahajalah tempatku mengadu kelemahan tenagaku dan kurang bicaraku, kehinaanku di mata ramai..Wahai Tuhan yang Maha Pengasih Engkaulah Tuhan mereka-mereka yang lemah, Engkaulah Tuhanku
Kepada siapakah Engkau akan serahkan aku ini? Kepada mereka yang jauh yang bencikan aku atau kepada seteru yang Kau berikan kuasa ke atasku?
Andai kata tidak ada sebarang kemurkaanmu ke atasku maka tidak akan kupedulikan, tetapi kemaafan dan kurniaanMu lebih luas untukku.
Aku berlindung dengan cahaya zatMu yang menyinari segala kegelapan dan yang memberi manfa’at dunia dan akhirat (aku berlindung denganNya) dan kemarahanMu ke atasku dan kemurkaanMu,
Engkau sahaja yang menegur sepuasnya. Dan tidak ada helah bicara dan tenaga hanyalah dengan Engkau sahaja.


Kuatlah wahai hati..
Setiap kali perasaan lemah ingin menyapa, tolaklah ia jauh2...
Ingatlah kisah perjuangan Rasulullah yang agung, dan adukanlah pada Yang Maha Mendengar...seperti mana yang diadukan KekasihNya...pasti kau temui kekuatan..

3 comments:

tun_telani said...

insyaAllah.. moga Allah berikan kita kekuatan utk terus melangkah.. aminn...

hurun een said...

jzkk my dear...doa darimu ku pohon

umm hurairah said...

the reminder ana perlukan sekarang... :') JKK