Monday, August 17, 2009

Misi Ramadhan: putting together the pieces of taqwa


Dah kurang dari 5 hari sebelum bertemu Ramadhan...hatiku cemas, risau dan penuh debaran. Bersediakah aku untuk menyambut tetamu Allah yang agung ini?Dalam kesibukan harian, aku gusar sekali, bimbang Ramadhanku kelak berlalu bagaikan hari-hari biasa. Malah semakin takut seandainya nanti ada palit2 dosa yang mencemarkan Ramadhanku.....

Ya Allah, aku inginkan 'kelahiran semula' selepas sebulan menjalani tarbiyah di madrasah Ramadhan yang Kau sediakan buat kami....Aku ingin seluruh amalanku diterima, digandakan, dan seluruh dosa2ku yang lalu luruh berguguran, tidak lagi membelenggu hidupku...aku ingin mencapai seperti apa yang Kau sebutkan 'moga-moga mereka bertaqwa' dalam ayat yang Kau syariatkan kepada kami agar berpuasa.

Aku ingin benar2 bersedia!dengan saki-baki Syaaban yang masih tersisa ini, iA, mulakan dengan mengemas dan menghiasi Al-Bait kami...moga2 seisi rumah merasa teruja dan sama2 gembira menanti tetamu yang bakal tiba...memaafkan semua, berusaha menunaikan segala hak dan melunaskan hutang2 yang mampu dilunaskan terus...

Dan meneruskan amalan2 yang ingin disambung terus di bulan Ramadhan, seperti puasa (kecuali hari Syak), solat malam, qiam, baca Al-Quran dan buku2 fikrah, hafazan dan riadah ringan....

Aku juga ingin pasakkan niat dan azam atau target2 yang ingin dicapai dalam bulan ibadah ini: seperti ingin khatam Al-Quran, infak atau menderma setiap hari, ingin menyediakan juadah berbuka kepada orang yang berpuasa, ingin menggandakan hafazan dan bacaan buku2 yang boleh menambahkan thaqafah....dan ingin agar solat malam serta qiam menjadi satu kebiasaan yang dapat diamalkan, juga dapat diteruskan selepas Ramadhan....semoga Ramadhan kali ini menjadi pencetus istiqamah amalanku selepas ini!

Inna mal 'a malu bin niat....semoga niat dan azam awal ini diterima dan diberikan ganjaran pahala serta kebaikan yang banyak...amin2!

Bantulah Ya Allah, hambaMu ini....aku ingin berusaha, meskipun kadarnya kelihatan sedikit, maka berilah aku kekuatan istiqamah..bantulah aku dalam meraih cebisan-cebisan taqwa dan menyatukannya agar teguh dan dalam pasaknya di hati ini..temukan aku dengan Malam Al-Qadr Mu Ya Allah, yang lebih baik dari 1000 bulan...pilihlah aku untuk bertemu denganMu di malam yang penuh barakah ini...

Kerinduan dan penantianku semakin hebat, dan debaran juga semakin kuat...
Allahumma ballighna Ramadhan...

No comments: