Tuesday, July 1, 2008

Cuti musim sejukku...


Alhamdulillah....kesyukuran yang tak terhingga dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Telah berlalu cuti musim sejukku...dan aku saksikan kepadaMu Ya Allah, telah aku pergunakan masa lapang itu untuk memahami agamaMu agar aku lebih mudah mentaatiMu...

Seandainya semuanya itu aku lakukan untuk meraih redhaMu semata2, aku mohon kepadaMu Ya Allah, agar Engkau ampunkan dosa-dosa silamku & terus memilihku untuk bertapak di jalanMu ini...Juga, aku pohonkan kau limpahkan rahmatMu kepada insan di sekelilingku yang amat aku kasihi...Suluhi hati mereka dengan hidayah agar mereka juga mencintaiMu dengan sepenuh hati...

Pengakhiran tarbiyyah musim sejuk menandakan permulaan amalku...Apakah tarbiyah itu sekadar tinggal teori yang kufahami atau apakah aku akan menjalani kehidupan yang berbeza dari sebelumnya dengan suluhan tarbiyah ini? Alangkah rugi dan sia2 seandainya tarbiyah musim sejukku ini tinggal teori sahaja...kerana ilmu tanpa amal itu ibarat pohon yang tidak berbuah...

Aku ingin menukar lembaran2 nota yang gigih kucatat sepanjang perjalanan tarbiyah musim sejukku ini kepada amalan2 yang digerakkan secara bersepadu oleh hati, lidah, mata, serta anggota kaki dan tanganku...Aku ingin menjadi gagah & perkasa dalam menjulang agamaMu...aku mohon Ya Allah, pilihlah aku sebagai pejuang agamaMu, walau dalam apa keadaan sekalipun dan sambutlah aku dengan kasih sayangMu setiap kali aku rebah tersungkur di jalanMu ini....

Aku ingin melihat bumi asing Dunedin ini dipenuhi cahaya Islam melalui insan2 yang ikhlas dan jujur dalam mentaatiMu dan aku juga ingin agar pengalaman di medan juangku yang sementara ini memperkasakanku untuk medan juang sebenarku di tanah air tercintaku, Malaysia...tak lama lagi, insyaAllah...

No comments: