Thursday, October 20, 2011

Bagaimana saya Muslim dari sudut Aqidah?



Kalimah syahadah yang diajarkan kepada saya sedari saya boleh bertutur, yang didodoikan ibu sejak saya dalam kandungan dan hayunan buaiannya, yang saya fahami ertinya dengan penuh kejelasan, membuatkan saya bersyukur di atas nikmat terbesar yang diperolehi seorang manusia iaitu Iman dan Islam. Mengenal Allah yang menciptakan saya, bergantung kepadaNya, meminta kepadaNya dan menyerahkan seluruh hidup untukNya memberikan ketenangan yang tidak dapat digambarkan. Saya benar-benar bersyukur dan insaf tidak perlu melalui pengalaman seperti kebanyakan manusia lain yang hingga ke hari ini masih mencari-cari tujuan diciptakan di bumi serta meraba-raba dalam kesesatan, malah ada yang sudah jemu meneruskan kehidupan!

Dunia hari ini menyaksikan manusia-manusia seperti saya yang telah mengenal Allah, mengakui keesaanNya dan kekuasaanNya melangkah meninggalkan kepercayaan atau aqidah yang diyakininya ini dengan begitu tegar sekali. Lebih sedih, mereka-mereka ini meninggalkan Allah dan ketaatan untuk memberikan ketaatan kepada sesuatu yang lebih rendah dan sesat daripada jalan lurus dan mulia yang pernah dimilikinya. Gelaja murtad yang semakin meruncing ini tidak wajar dilihat sepicing mata, kerana siapa tahu esok lusa, kenalan atau darah daging sendiri boleh terjebak. Mengapa kita begitu risau sekali isu ini? Kerana Allah telah sebutkan tidak ada dosa2 yang tidak diampunkan kecuali syirik. Apalah nasib org2 murtad ini yang tidak dihiraukan nasibnya di akhirat nanti? Bukankah kita pernah menyayangi mereka sebagai salah seorang saudara seaqidah?


Adakah kita sekadar membiarkan manusia2 ini murtad dan menjerumuskan diri ke lembah kehancuran?

Menginsafi isu ini, saya berpesan kepada diri sendiri untuk menguatkan kembali aqidah kepada Allah SWT. dan menyokong penuh usaha-usaha menyatukan umat dan membanteras gejala murtad ini. Saya petik dan ringkaskan daripada buku usrah pertama saya di sekolah dahulu (Maza Yakni Intima' il Islam : Apa Erti Saya Menganut Islam oleh Ustaz Fathi Yakan): Sebagai seorang muslim, saya mestilah:

1) Beriman dan yakin bahawa pencipta alam sejagat ini ialah Allah yg Maha Bijaksana, Maha Mengetahui dan tidak memerlukan pertolongan sesiapa


2) Beriman dan yakin bahawa Allah tidak mencipta alam ini secara sia2 atau main2 kerana sifat itu tidak layak bagi Allah SWT Yang Maha Sempurna


3) Beriman dan yakin bahawa Allah mengutuskan pada Rasul dan menurunkan kitab bg mengajarkan manusia mengenal Allah dan memberitahu mereka ttg tujuan kewujudan di dunia dan ke mana akhirnya penghidupan mereka


4) Beriman dan yakin bahawa matlamat hidup manusia ialah untuk mengenal Allah sebagaimana sifat2 Allah yg telah diterangkan, taat kpd Allah dan mengabdikan diri kpdnya


5) Beriman dan yakin bahawa syurga adalah balasan dan ganjaran bg mukmin yg taat dan neraka adalah balasan dan ganjaran siksaan bg org2 kafir


6) Beriman dan yakin bahawa manusia itu dpt dan boleh mencapai kebaikan atau kejahatan melalui daya usaha, ikhtiar dan kehendaknya, namun semuanya tidak dapat kecuali dengan taufiq & pertolongan Allah. Semuanya dlm lingkungan dan kehendak Allah


7) Beriman dan yakin bahawa pensyariatan undang2 adalah hak mutlak Allah, tidak boleh dilewati atau dilanggari


8) Mempelajari dan berusaha mengetahui nama2 dan sifat2 yang layak bg Allah


9) Berfikir ttg makhluk ciptaan Allah bukan ttg Dzat Allah sebagai tanda ketundukan


10) Mengenal sifat2 Allah dan kesempurnaan UluhiyahNya


11) Menyakini bahawa pendapat para salafussoleh lebih utama utk diikuti dlm menyelesaikan permasalahan yg berhubung dgn masalah ta'wil, pembekuan nas dan menyerahkan semuanya kpd ilmu dan pengetahuan Allah


12) Mengabdikan diri kpd Allah semata2, tidak mensyirikkanNya dengan sesuatu


13) Hendaklah takut semata2 kepada Allah dan tidak selainNya


14) Sentiasa mengingati Allah dan sentiasa berzikir menyebut nama Allah


15) Mencintai Allah dgn kecintaan yg menyebabkan hati saya sentiasa merindui Allah dan sentiasa bergantung kpdNya


16) Bertawakkal kpd Allah dan bergantung kpdNya dalam semua perkara


17) Bersyukur kpd Allah atas nikmat dan kurniaanNya yang tiada terhingga


18) Meminta ampun dari Allah dan sentiasa bertaubat (istighfar) kerana itu merupakan kifarat bg segala kesalahan di samping memperbaharui taubat dan iman


19) Sentiasa dlm keadaan bermuraqabah (hubungan erat & merasakan pemerhatian Allah) baik dalam keadaan terang atau tersembunyi



Semoga Allah mengekalkan saya dan kita semua sebagai seorang Muslim dan kembali kpdNya dalam keadaan taat dan berserah.

No comments: