Friday, September 11, 2009

Rijal itu..

Sekilas aku menoleh..
Menatap tekun pada qurratu aa'yunnya, bagaikan tenggelam dalam keasyikan yang amat
Hatiku sedikit tersentuh, tersambar sedikit kilatan hidayah
Lalu aku juga mengeluarkan perlahan mushafku..
Dan membacanya, meski hatiku masih terpegun

Sekilas aku menoleh..
Masih tekun redup matanya pada wahyu Ilahi
Masih dibuai keasyikan yang amat dalam tatapan warkah cinta dari PenciptaNya
Sedang manusia lain bingit dan asyik dalam kealpaan
Aku sendiri tenggelam dalam kesibukan dan ungkapan2 kata yang tiada noktah
Rona merah, andainya ada..pasti telah menghiasi pipiku kerana perasaan halus menyelinap di hati...alangkah jauh berbeza aku dan rijal itu...

Sekilas aku menoleh..
Langkahnya pantas, namun cermat dan teliti
Teringat bagaimana sahabat menceritakan tatkala bergandingan dengan Rasulullah
Bagaikan mengejar, sedangkan baginda melangkah tenang
Masa dijaga bagaikan menatang minyak yang penuh, sedang aku...
Masih lagi melangkah bersahaja, seperti tidak berdetik waktu di pergelanganku

Sekilas aku menoleh..
Kata-kata tidak ditutur kecuali perlu, dan jika ditutur, bagaikan ditapis dengan cermat sekali
Begitu gah peribadi, begitu tinggi harga diri
Hatiku terdetik...alangkah hebatnya rijal ini..
Mataku masih tegar, namun hatiku telah bergenang..bukan dek kesedihan, tetapi haru yang amat
Bagaikan tidak percaya rijal begini wujud di hadapanku

Sekilas aku menoleh..
Sepertiku dalam kembara pena Abbas As-Siisi,
Rijal2nya yang tercatat dalam Thoriq ila Qulub...seolah2nya muncul salah seorang di hadapanku
Alangkah hebatnya acuan yang melahirkan rijal begini!
Moga dakwah ini bersinar cemerlang dengan rijal2 seperti ini....


*Tulisan ini hasil inspirasi pertemuan ringkas dengan penceramah RSP New Zealand (Prof. Madya Dr. Zainurrashid Zainuddin)..semoga Allah memperkasakan dakwah ini dengan rijal2 sepertimu*

3 comments:

padi hijau said...

padi likes this...

=]


*berharap ingin mnjadi rijal sepertinya juge insyaAllah*

hurun een said...

*amin2...semoga kita semua dapat meneladani rijal ini...*

sehijau warna daun~ said...

perasan benda sama bila bersama rijal itu..

moga kita dpt contohinya