Sunday, May 30, 2010

Makin tua atau makin malas?


Dah beberapa kali ulang baca ayat ni....

Ya Allah, bantulah aku menghafal ayat ni, lekatkanlah ia dalam kepala...

Kalau dulu, cepat jugak dapat hafal, tapi sekarang rasa susahnya...nak kata kepala dah penuh, takdelah penuh dengan juzuk2 Quran pun, penuh dengan masalah2? (ye betul). Tapi kan ke ade berbilion2 neuron cells? Tak abis pakai pun untuk store ayat2 Quran ni, kapasiti otak yang Allah bagi ni bukan setakat sebesar pendriveku Humaira' tu (1GB), atau Khalid (2GB) tapi jauh lebih besar daripada mana2 komputer canggih dalam dunia ni...yet, ada banyak trash and junks je daripada benda2 penting macam ayat2 Allah ni...huhu, sedihnye..

Kalau macam ni, sampai bila baru dapat hafal Al-Quran? Bila pulak nak faham dan terjemah dengan amal? Sedihnya, bila dengar lagu Maher Zain 'Ya Nabi Salam Alayka' atau 'The Chosen One', rasa rindu kat Rasulullah...teringin nak jumpa dan bagitau kat Rasulullah, jadilah saksi kepada Allah...ayat2 Quran sampai kepada saya, even ribuan tahun lepas Rasulullah wafat! Dan kami sama2 melinangkan air mata kesyukuran serta sujud pada Allah.... *sedihnya sampai ternangis*

Lemahnya diri....makcik pakcik pernah cakap: Madihah, belajar rajin2, muda2 buat phd, nanti muda2 boleh jadi professor...Alhamdulillah 'ala kulli hal wa ni'mah...tapi saya sedih pakcik, makcik...sebab before being a neuroscientist, I am a Muslimah, follower of my beloved Rasulullah S.W.T...bila saya nak dapat phd dalam ilmu wahyu dan jadi ulama' Islam? Dan saya tak rasa muda lagi ni sebab saya nak hafal sebaris dua ayat Quran sekarang dah makin susah...saya tak pasti samada sebab saya dah makin tua (huhu), atau sebab saya dah makin malas dan kurang fokus, atau ada sangat banyak interference yang menghalang proses acquisition (pembelajaran) saya kepada storage/memory (simpanan memori/ingatan).

Semalam dalam frustration, saya terjumpa guideline untuk cara2 hafalan baru dan tasmi' hafalan yang dikirimkan oleh sahabat, Ukht Hawa. Saya dah pernah baca dan tengok2 dulu masa mula2 sampai, tapi tak pernah tergerak nak follow atau kaji pun. Terkejut saya bila buka dan baca.

Oh, Ya Allah...sebenarnya akulah yang terburu2 dan suka nak dapat hasil cepat...

Dalam guideline tu, diajarkan cara2 nak hafal ayat2 Al-Quran. Contohnya Surah Ad-Dhuha....ada 11 ayat.

1) Mulakan dengan baca beberapa kali (10x kalau tak silap) keseluruhan ayat, dengan particular pada tajwid, baris & tanda. Baca dengan disemak oleh orang yang lebih baik ilmu Qurannya (kalau boleh & itu lebih baik)

2) Baca ayat 1. Ulang sebanyak 60x (wpun dah hafal after 15x, baca je sebab dapat pahala)

3) Baca ayat 2. Ulang 60x

4) Baca ayat 1 & 2 (combination), ulang 15x

5) Begitulah seterusnya. Dan bila dah hafal semua. Ulang seluruh surah. Baca 30x

Astagfirullah hal 'azim.....
Sungguhlah saya orang yang tergesa2....Begini banyak ulangan yang perlu dibuat untuk hafalan yang berkualiti rupanya. Dan saya mengeluh bila tak hafal2 lepas baru baca 10x. Insaf sekejap..saya patut berdikit2, sehari saya hafal 2-3 ayat pun ok dengan ulangan 60x setiap ayat & 15x dengan combination. iA dalam sebulan yang istiqamah, banyak tu dapat hafal....

Moga Allah permudahkan....tak boleh putus asa atau lemah semangat!

3 comments:

tun_telani said...

sedihnyer.. sy pun selalu tergesa2 nk cepat..pastu tension bila lambat hafal. huk huk..
iA akan berusaha lagi ^^

hafiz J said...

Baca dulu 100X dari awal sampai habis..insyaAllah akan dimudahkan bila ingin mula menghafal..

hurun een said...

hawa ~ Allah nak bg pahala kt kita istiqamah ^_^

jzkk hafiz J atas panduan.