Thursday, July 29, 2010

Rahsia alam yang menakjubkan

Galaksi Andromeda - SubhanAllah

Alhamdulillah, saya ditakdirkan Allah menjadi seorang pemikir. Dan saya berfikir banyak tentang bagaimana kita semua berfikir. Sungguh, ilmu Allah S.W.T itu terlalu luas! Kadang-kadang saya lemas dan buntu bila banyak berfikir. Kerana had ilmu dan capaian akal manusia yang terlalu sedikit ini, berusaha memahami rahsia alam yang terlalu agung ini?? Mana mungkin! Kalau Allah tidak menunjukkan jalan dan memberi ilham, mana mungkin saya mampu terus berfikir!

Sejak saya jatuh cinta pada agmatine - sejenis neurotransmitter yang baru ditemui dalam otak manusia, saya telah menghabiskan masa hampir 5 tahun sekarang (sejak tahun ke-3 undergraduate degree) berfikir tentangnya. Tapi terlalu amat sedikit saya memahaminya. Saya menyaksikan kelompok pemikir dunia lain yang berminat dengan agmatine, perkembangan mereka dan bagaimana pendirian mereka berhubung fungsi agmatine ini, begitu yakin sekali...seolah-olah teori ditukarkan dengan realiti...akhirnya kebelakangan ini, sesetengah teori mereka dibuktikan salah.

Uh uh..dahsyat kalau axon bercambah ke luar macam ni

Kita hanya berusaha menyusun dan bermain-main dengan beberapa keping puzzle pieces daripada infiniti pieces yang ada dalam genggaman Allah S.W.T. Di mana had, batas dan limitasi kita?? Adakah kejayaan menyusun satu sudut kecil puzzle dianggap satu kejayaan hakiki? Rupa-rupanya kita ditipu oleh kekeliruan diri sendiri tentang keseluruhan ilmu yang ada di dunia ini. Dan kita akan lebih terkejut, apabila 'miracles' atau keajaiban yang di luar kotak teori atau formula kita berlaku. Maka, kita pening dan buntu dan akhirnya kita sedar, kita telah mencabar kemampuan diri sendiri dalam berfikir. Kita lupa limitasi diri. Kita buntu. Kita tidak serahkan pada Allah S.W.T., tidak kembalikan kepadaNya, maka kita akhirnya hampa, kecewa dan sia-sia.

Berapa banyak juga penemuan yang dikatakan layak memenangi 'Nobel Prize' itu sebenarnya berasal dari insiden-insiden yang tidak disengajakan? Bukan dari asal yang dirancang atau difikirkan? Tetapi 'alam' seolah-olah membuka rahsianya, dengan izin dari Yang Maha Pengasih, untuk kebaikan umat seluruhnya. Teringat satu petikan dari sebuah buku yang pernah dibaca satu masa dulu (tak ingat dah buku ape). Alam ini keseluruhannya bersama dengan orang-orang mukmin. Dan buat orang-orang mukmin inilah selayaknya alam membongkarkan rahsianya, kerana di tangan-tangan kitalah alam sejagat ini terpelihara, kerana kita adalah hambaNya yang patuh dan menyebarkan kesejahteraan.

Oh Allah! Izinkanlah alam ini membongkar rahsianya sedikit buatku...(doa ketika satu hari saya kebuntuan semasa berfikir). Waktu berdoa ini pun tidaklah pada masa sebaik-baik masa berdoa sebab saya sedang menikmati sushi tuna sambil berfikir tentang agmatine, dan SubhanAllah, bagaimana Allah mewujudkannya di dalam otak, terutamanya di dalam hippocampus (bahagian otak yang penting untuk pembelajaran dan ingatan). Mengapa ye? Apa fungsi agmatine ni?? Adakah dia terlibat secara langsung dalam pembelajaran?

Oh sedapnye sushi!

Allah, saya mencari-cari klu yang boleh mencambahkan lagi pemikiran saya. Saya lihat sushi...banyaknya tuna yang diletakkan hari ini. Teringat Kitab Tauhid, bab 1 tajuk - Manusia Hendaklah Melihat Kepada Makanannya. Apa yang ada dalam tuna ni?? Agak-agak ada tak eh agmatine?? Seperti mendapat satu pencerahan, saya bergegas ke Medical Library selepas makan sushi. Pantas menaip di keyboard, dan saya temukan satu buku - kompilasi journals daripada Annals of The New York Academy of Sciences...tentang Agmatine and Imidazolines...saya selak satu persatu helaiannya.

Oh, jumpa satu tajuk - Gastrointestinal Uptake of Agmatine. Dan ada senarai kandungan agmatine dalam makanan:

* Ada sket dalam meat, less than 10 mg/kg
* Wah banyaknye tapi dalam fish, sardines, tuna, squid, roe, shells (ada yg more than 650 mg/kg)
* Ermm....tp banyak jugak dalam sake & sket dalam beer

wah, apekah ini???
simple thinking - orang2 Jepun punya diet ni...sake, seafood...orang Jepun pandai ke eh?? hmmm...faktor diet satu hal, tapi maybe mereka pandai sebab mereka rajin. Takkan exposure to agmatine menjadikan seseorang itu rajin? But agmatine pun ada dalam alcohol drink? For what? Seriously, it is actually good or bad? I thought we found it's good for learning..could it be like, a little bit is ok, but too much is hazardous??? But then how much is too much?? Allah...Satu jalan terbuka untukku berfikir, dan terus berfikir...

SubhanAllah!!
Alam ini terlalu hebat dan menakjubkan untuk diamati. Alangkah ruginya manusia yang mendustakan dan menidakkan kekuasaan Allah...Jadikan saya seorang yang taat, bersyukur dan sentiasa mengembalikan hak ilmu kepadaMu Allah..Baik, sampai sini je, sebab saya kena sambung berfikir..

Allahumma ballighna Ramadhan..

No comments: