Tuesday, November 3, 2009

Ada apa dengan agmatine?

Microdialysis apparatus dalam makmalku

Tahun ni dah masuk tahun ke-4 (2 thn - project Honours, 2 thn lg skrg- project PhD) aku mengkaji tentang neurotransmitter baru yang ditemui dalam organ terpenting seorang manusia. Otak. Kewujudan neurotransmitter bernama agmatine ni mencambahkan minat bukan sahaja aku, tetapi saintis di seluruh dunia. Semakin hari semakin banyak publication mengenai agmatine. Ada yang mengkaji fungsi agmatine sebagai terapi untuk morphine analgesia & dependence, ada yang mengkaji fungsi agmatine dalam inflammation, stress dan neurogenesis. Macam2 lah. Nampaknya agmatine semakin hangat dibicarakan.

Aku?Aku berminat pada fungsi agmatine dalam pembelajaran (learning & memory). Beberapa kajian awal aku pada tikus2 makmal membuktikan terapi agmatine mampu meningkatkan keupayaan ingatan tikus2ku, malah mereka perform dengan lebih cemerlang dalam maze2 yang kuuji setelah mendapat suntikan agmatine. SubhanAllah!Kemudian, aku mendapati tikus2 yang lebih tua yg diberi terapi agmatine juga dapat perform sebaik tikus2 muda dan of course, jauh lebih baik dari tikus seusia dengannya. Aku benar2 berharap agmatine dapat menjadi terapi kepada penyakit2 yang melibatkan lemahnya daya ingatan dan fikiran di usia tua manusia, seperti Alzheimer's Disease. ^o^

Apakah fungsi agmatine ini dalam membantu meningkatkan prestasi ingatan tikus2ku ini?Inilah soalan yg hampir setiap hari berlegar dalam kepalaku...sungguh ciptaan Allah itu terlalu indah, terlalu kompleks dan terlalu banyak sekali rahsia tersembunyi yg tidak dapat dicapai akal manusia. Pagi ini persoalan ini semakin menyentak2 benak fikiranku setelah pertemuan dengan supervisorku.

Dalam perbualan kami, supervisorku menceritakan pengalamannya semasa di US baru2 ini. Di sana dia bertemu seorang Professor (tak dapat aku ingat namanya dengan sekali lafaz). Tapi dari cerita supervisorku, Professor ini kedengarannya seperti seorang tokoh ilmuan yg hebat sekali, serta memiliki syarikat pengeluaran ubat sendiri. Aku mendengar acuh tak acuh. Namun terus sahaja aku memusatkan seluruh perhatianku bila supervisorku menerangkan dengan panjang lebar, Professor yang berasal dari Israel ini bersama isteri dan keluarganya telah mengambil agmatine sebagai suppliment hariannya sejak 2 tahun lepas.

Agmatine sebagai supplement??
Aku terkejut yang teramat. Maknanya, agmatine ni mesti dah lebih lama dikaji dan kemungkinan potensinya dalam membantu daya ingatan atau memberikan kebaikan lain pada manusia dah pun ditemui oleh orang2 Yahudi ini. Tapi tidak pula kutemui dalam mana2 journal yang kubaca. Membara sekejap rasa hatiku. Di sini aku berhempas pulas cuba mencungkil rahsia agmatine, Professor itu dah pun ambil agmatine sebagai supplement harian??

Ada apa dengan agmatine ni sebenarnya??
Aku semakin curious....

"Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya" (2: 269)

'Hikmah itu adalah barang yang hilang dari mukmin.... (maksud Hadith)'

Marilah kita sama2 mencari hikmah yg hilang daripada kita..kerana kitalah yg paling berhak ke atasnya! ^o^

2 comments:

yana hashim said...

dihah,, akak baru baca 2 perenggan, mmg agak dh nk tnya, so blh la amik supplement agmatine? heheh, dh dihah cite kat bawah,..

kat mn dihah amik sumber agmatine tu utk suntik kat tikus2? curious plak..(or akak terlepas pndang baca tadi.. )

thanx 4 sharing dihah..
all the best:)

hurun een said...

oh sumber so far - agmatine sulfate, beli kat drugs company ^o^..mcm chemical lain dlm bentuk serbuk..tp rasanya da ade kot supplement yg selamat dimakan dlm bentuk pil...(hehe..kena tanya pakcik Israel tuh..)