Monday, November 16, 2009

Wanita Syurga - Asiyah binti Muzahim


Bina untukku sebuah rumah di syurga

'Dan Allah telah menjadikan isteri Firaun (Asiyah binti Muzahim) sebagai perumpamaan bagi orang2 yang beriman ketika dia memohon kepada Tuhannya: Binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim'

(Surah at-Tahrim: 11)

Kisah Asiyah, mukminah solehah yang beriman kepada Allah S.W.T begitu unik dan luarbiasa sekali kerana tidak seperti kebanyakan mukminah lain, Asiyah mendampingi seorang lelaki yang kufur serta engkar terhadap PenciptaNya. Meski Asiyah adalah isteri kepada Firaun yang zalim, keimanan serta keteguhan aqidahnya tidak pernah sekali luntur atau luruh dengan kezaliman serta kekufuran suaminya.

Terdapat berbagai2 pendapat di kalangan para ulama' tafsir mengenai asal-usul Asiyah binti Muzahim. Samada dia benar2 berasal dari Mesir atau ditawan dalam mana2 peperangan penaklukan dan penguasaan tanah jajahan Firaun, antaranya peperangan dengan kerajaan Kisra Parsi. Bila Asiyah beriman?Dan mengapakah dia masih mendampingi Firaun tanpa melarikan diri?Apa yang menyebabkan Asiyah mampu bertahan dalam istana Firaun yang tak ubah seperti penjara buatnya di dunia?

Soalan2 ini telah dijawab oleh ulama'2 tafsir dengan pelbagai jawapan. Namun, menurut Syeikh Muhammad Ali Qutb, di antara jawapan2 itu, dapat disandarkan pegangan pada satu hadith daripada Rasulullah S.A.W. bahawa nama isteri Firaun itu ialah Aisyah binti Muzahim. Sementara Firaun yang dimaksudkan ialah Firaun yang hidup pada zaman Nabi Musa A.S. seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran. Mengenai bila dan dari mana datangnya iman ke dalam hati Asiyah, Syeikh Muhammad Ali Qutb melontarkan 2 kemungkinan:

1) Sejak kecil dia sudah beriman. Ini menguatkan pendapat yang mengatakan Asiyah bukan berbangsa Mesir, dan mungkin berasal dari luar Mesir. (Namun kita tidak perlu utk menyelidik nasab dan keturunannya)

2) Ada kemungkinan hubungan nasab antara Asiyah dengan lelaki beriman di kalangan keluarga Firaun (ada diceritakan dalam Al-Quran). Barangkali melalui lelaki ini, Asiyah tertarik tentang keesaan Allah lalu beriman.

Pendapat kedua ini lebih banyak dihuraikan dengan kemungkinan bahawa lelaki beriman ini melaksanakan dakwah secara sirr (sembunyi) sedang dia antara ahli dalam kalangan keluarga Firaun. Dan Asiyah sendiri, persekitaran hidupnya yang sememangnya di bawah cengkaman Firaun, pastilah dia lebih mengetahui segala selok-belok termasuk hubungan Firaun yang begitu akrab dengan para pendita dan ahli sihir yang sesat. Namun, pengetahuannya tentang ini, tidak menjadi penghalang untuk dia beriman.

Lelaki beriman di kalangan keluarga Firaun

Imam Ibnu Kathir menulis dalam bukunya (Qishash Al-Anbiya'):

Lelaki ini adalah anak bapa saudara Firaun. Dia menyembunyikan keimanannya daripada kaum mereka kerana takut dihukum. Ada yang berpendapat lelaki yang beriman ini bukan dari keturunan Qibti (Mesir), sebaliknya dari golongan Israel (sebangsa dengan Nabi Musa). Akan tetapi, menurut Ibu Juraij, Ibnu Abbas R.A. berkata:

'Hanya 2 orang kaum Qibti yang beriman kepada Nabi Musa, yakni lelaki yang datang berjalan kaki dari hujung kota ini dan isteri Firaun (Asiyah binti Muzahim)' - Riwayat Ibnu Hatim.

Satu persamaan yang jelas di antara lelaki yang beriman ini dan Asiyah ialah, mereka adalah jiwa2 yang telah disentuh dan disinari dengan cahaya keimanan sehingga mereka menerimanya dalam hati mereka meski setiap saat terdedah pada ancaman kezaliman Firaun. Semoga kita juga diberikan hati yang cekal dan tetap utuh dengan aqidah serta keimanan kepada Allah S.W.T dalam keadaan sukar dan senang.

Rujukan: Wanita Syurga & Wanita Neraka - Syeikh Muhammad Ali QutbJustify Full

1 comment:

umm hurairah said...

Jzakillahi khayran khateera <3

alhumdulillah, teruskan perkongsian nasihah ukht