Tuesday, October 4, 2011

sedetik diuji....


sedetik diuji dan dihadirkan kesedihan dalam liku2 dakwah...

pertamanya harus diseru kepada diri agar duduk sebentar, beriman sejenak (ijlis bina nu'man sa'ah). kalimah sayyidul istighfar adalah antara pelembut hati dan penyejuk jiwa yang paling baik dilafazkan lidah, direnungkan akal dan dihayati oleh hati.....oleh itu keduanya, hendaklah dibacakan kalimah ini, dihayati dengan sebenarnya. kesannya haruslah menyeliputi seluruh tubuh sehingga merasa tergetar dan mengalirkan airmata. keinsafan harus hadir dalam hati akan kekerdilan diri, akan hakikat kita ini seorang hamba. dalam hadith (riwayat Bukhari), Rasulullah SAW bersabda: 'Barangsiapa yang membaca doa ini di siang hari dan dia benar-benar meyakini ucapannya, lalu dia meninggal dunia di malam harinya, maka dia termasuk penghuni syurga'.

للَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لّا إِلَهَ إِلَّا أَنْت،

خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ،

وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْت،

أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْت،

أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ

عَلَيَّ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِي فَاغْفِر لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ

الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ


Maksudnya: Ya Allah, Engkau adalah Rabbku. Tiada Ilah (sembahan) selain Engkau. Engkau telah menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu dan aku selalu berusaha menepati ikrar dan janjiku kepadaMu dengan segenap kekuatan yang aku miliki. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku. Aku mengakui betapa besar nikmat-nikmatMu yang tercurah kepadaku; dan aku tahu dan sedar betapa banyak dosa yang telah aku lakukan. Oleh itu, ampunilah aku. Tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau

ketiganya, minda harus diimbas kembali keadaan lampau yang berlalu, termasuk dosa-dosa silam yang tidak pasti adakah terampun...dan detik2 Allah menyucikan diri, hidayah mengetuk hati dan dipertemukan dengan jalan para Nabi serta dimuliakan untuk memahami tanggungjawab menggalas risalah kenabian. harus diimbas dengan baik bagaimana Allah SWT menukarkan sahabat-sahabat lama kepada rakan seperjuangan dakwah yang lebih baik, bagaimana Allah menukarkan majlis-majlis lagha yang disertai kepada majlis-majlis zikrullah dan penuh kebaikan....harus diingat bagaimana Allah melimpahkan kebahagiaan, nikmat dan ketenangan dalam menghadapi dugaan kehidupan. menangislah sebanyaknya kerana nikmat yang amat besar ini. nikmat yang boleh ditarik pergi bila-bila masa sahaja. insafilah, hargailah kerana diri ini bukanlah yang terbaik di kalangan seluruh manusia untuk dipilih di kalangan mereka.

keempat, berdoalah. memintalah dengan penuh tadharru' dan keikhlasan. janganlah menyombongkan diri di hadapan Allah. setiap yang terjadi merupakan teguran buat diri, disampaikan oleh Allah melalui makhlukNya yang dipilih. jangan melihat kesalahan orang lain, tetapi cerminlah diri. mohonlah kemaafaan, rendahkanlah diri, setinggi mana pun kedudukanmu di kalangan masyarakat, dan sehebat mana pun mustawar dalam dakwah...istighfarlah di atas keterlanjuranmu, bersangka baiklah pada setiap orang dan belajarlah memaafkan orang lain. letakkan dirimu di tempat orang lain, maka akan lebih kau fahami situasi mereka, maka hatimu juga pasti akan lebih lembut dan boleh lebih terkesan. sungguh, dakwah ini kuncinya hikmah. jangan berputus asa mencari hikmah dan belajar berdakwah dengan berhikmah

kelima, ingatkanlah hati...janganlah bersedih (la tahzan), Allah sentiasa bersamamu (InAllaha ma'ana). jika ada benarnya apa yang kau lakukan disertai keikhlasan kepada Allah, kasihmu kepada rakan seperjuangan dakwah dan umat ini, maka serahkanlah kepada Allah. andai ada kesilapan di pihakmu, maka Allah pasti mendatangkan teguran kasih sayangNya. dengan ini kau akan lebih belajar, lebih faham...dan semoga akan terus dipilih di masa akan datang. jalan dakwah ini penuh liku...bukan hanya memendam rasa terhadap mereka yang tidak suka, tidak memahami dakwah dan amanahnya, tetapi sesama rakan seperjuangan juga pasti ada coretan pahit dan manisnya.

hati, bertabahlah! di saat kau melangkah ke jalan ini, telah diingatkan bahawa ianya bukan jalan yang ditaburi bunga2, malah dipenuhi duri2 yang bakal melukakan dan menyakitkan di sepanjang perjalanan. bertabahlah, perjalanan ini memang jauh tetapi sebenarnya masa hayatmu lah yang pendek sekali..

3 comments:

tasha nasran said...

Kak Diha, you are inspirational :)

isetnofret said...

kalau mujahadah itu senang, pasti hadiahnya bukan syurga..
pahit itu pintu kemanisan, perit itu tanda pengorbanan
biar lelah di uji kesulitan, agar kelak beroleh kemulian..

“Dan janganlah kamu merasa lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman”. (Ali-Imran: 139)

hurun een said...

Jzkk tasha & k Azam! miss u both terribly ~ :)