Wednesday, August 24, 2011

Airmata di akhir Ramadhan...



Malam tadi menyelak lembaran mushaf semasa solat tarawikh, saya melihat dengan kesayuan helaian yang makin menipis di belah kiri, menandakan bacaan telah menjejak ke Juz 23, makin mendekati Juz terakhir....begitu juga pagi ini saya menatap angka 24 di iCalendar, petak-petak menghampiri 30 sudah tidak begitu banyak...

Sungguh sebak di dada saya memikirkan detik Ramadhan hanya tinggal sebentar sahaja lagi. Ramadhan 1432H ini begitu sarat sekali dengan hadiah, kenangan, pengajaran dan kekuatan yang mengesani hati saya dan pastinya meninggalkan kesan yang begitu besar. Qiam bersama ahlul bait dan tazkirah seusai Subuh akhir-akhir ini terasa berbeza sekali dengan Qiam di awal minggu pertama Ramadhan dan pertengahannya....Allah! sudahkah terampun dosa-dosa kami di sepanjang Ramadhan ini? Cukupkah kami berusaha meraih redhaMu selama 24 hari ini? Adakah doa kami untuk menemuiMu, melihat wajahMu, bertemu RasulMu serta para sahabat dan pejuang agamaMu diterima dan dimakbulkan? Cukupkah usaha kami sedangkan selama ini kami banyak sekali menzalimi diri sendiri dan culas terhadap hak2Mu pada kami...

Allah....Allah....Allah!
Dalam rintihan sebegini, airmata tidak mampu diseka lagi, mengalir deras sekali. Beberapa wajah suci memandang dengan pandangan yang penuh tanda tanya. Sedihkah kakak ini? Mengapa menangis begitu sekali? Ada yang menghampiri memeluk erat dan bertanya mengapakah saya menangis, adakah ada kesedihan yang tidak dapat difahami? Saya tersenyum sambil menjawab, "Ramadhan dah hampir ke penghujung". Wajah suci mengerutkan dahi, tidak begitu mengerti atau perkaitannya dengan tangisan saya mungkin samar-samar. Ada juga yang bertanyakan saya, adakah saya merasa sedih mengenangkan sanak-saudara di Malaysia. Tersenyum juga saya, kerana bukan itu yang mengundang airmata dan gelora di hati...

Pulang ke rumah bertemu ahlul bait, rupa-rupanya hampir kesemua juga mengalami peristiwa yang sama. Mereka juga disapa wajah-wajah suci yang kehairanan dengan airmata yang mengalir deras dari kelopak mata mereka. Kami sama-sama tersenyum. Kerana dahulunya, kami juga merasa hairan melihat muslimah (terutama yang berbangsa Arab) menangis teresak-esak dalam tarawikh atau selepas berdoa. Namun kami mengerti kini, cinta dan rindu kepada hadiah Allah 'Ramadhan' ini telah hadir di hati. Maka, bukti kecintaan ini juga terzahir meskipun masih banyak lagi yang perlu diusahakan bagi meraih cinta ini.

Ramadhan 1432H merupakan Ramadhan yang begitu bermakna buat saya. Semoga ini bukan yang terakhir, kerana saya telah mula merindukannya....Semoga detik2 akhir Ramadhan yang bersisa ini dapat dioptimumkan sepenuhnya...


Taqabballahu minna wa minkum

No comments: