Thursday, July 28, 2011

satu rindu yang tidak tertahan!

Pagi ini saya menadah aliran air yang sejuk dingin selepas bersahur...dada seperti dibukakan selapang-lapangnya, namun kerinduan yang amat dalam menyebabkan air mata saya mengalir bersama-sama aliran air wudu' yang meluruh dari wajah.

Menatap skrin komputer, melihat klip video 'Lord of Ramadhan', dada saya sedikit sesak dan hiba, sekali lagi air mata mengalir lancar. Berjalan ke universiti, saya mendongak ke langit biru yang indah....Allah....cantiknya ciptaanMu! Airmata saya terlalu murah pada ciptaan yang terlalu hebat dan tidak tertanding nilaianNya!



Menjenguk ke bilik office yang dah ditinggalkan beberapa hari, saya memberi salam kepada Laila Al-Ghifari, membelai helaian hijaunya yang sangat cantik serta kelopak merah jingganya sambil bertasbih kepada Yang Menciptanya...Seluruh alam bagaikan berbicara kepada saya, menambahkan kerinduan saya....


Sungguh...saya rindukan Ramadhan, saya rindukan 'dakapan' rahmat dan kasih sayang yang hanya didapati di bulan ini...Allah, pilihlah saya, atas alasan apa sekali pun...untuk terus berada di jalan ini, untuk berjuang dengan seikhlasnya, dan kurniakanlah saya syahid di jalanMu...

Airmata saya tidak mahu berhenti, Allah...bimbing saya, bantu saya...tunjukkan saya jalan yang lurus..kuatkan himmah saya! Saya ingin mencintaiMu Allah melebihi segala-galanya, saya juga ingin bertemu Rasulullah SAW, para sahabatnya, para pejuang yang telah mendahului saya....Izinkanlah dan perkenankanlah Ya Allah!

Allahumma balighna Ramadhan...

(Laila adalah pokok bunga saya, diambil nama bersempena seorang sahabiah di zaman Rasululah yang sering turut serta dalam peperangan merawat para pejuang yang sakit dan terluka...semoga Allah redha)

2 comments:

RumaiSha said...

slm. selamat meyambut ramadhan ya ukhti..


ana tertarik ngn pokok bunga anti...

tu pokok bunga ape ya?

hurun een said...

wsalam wth. jzkk ukhti.
selamat menyambut ramadhan juga : )
moga Allah memilih kita dalam madrasahnya kali ini & menganugerahkan kita ketaqwaan ~

nama bunga tu cyclamen...ada banyak variasi colour dari putih, merah, pink sampailah ke ungu gelap...bentuk dia menarik sbb kelopaknya keluar dr bawah dan naik ke atas : )

kalau singgah new zealand, boleh ana hadiahkan (^_^)