Saturday, July 16, 2011

Menginsafi Realiti ~

Melihatkan reaksi para pengunjung dan pembaca blog serta facebook pimpinan ISMA, saya tersenyum sendirian, menggeleng2kan kepala dan beristighfar panjang. Adakalanya saya terpinga2 samada pengunjung ini perlu dibantu untuk dijelaskan kefahamannya atau dibiarkan sahaja sehingga sampai tempoh fikirannya menjadi lebih matang atau dibukakan hidayah Allah kepadanya. Agenda yang dibawakan ISMA pada saya begitu mudah, tetapi masih begitu sukar difahami oleh ramai orang. Saya juga keliru, kerana begitu ramai yang menumpahkan tenaga dan masa untuk mencemuh tindakan serta pergerakan ISMA sedangkan pada saya, kalau tak suka, sudahlah....orang tak mahu, kami pun tak sudi. (^_^) <-- senyum sket.

Saya juga bertambah keliru apabila semakin banyak bicara, adakalanya jelas terserlah kejahilan dan hilangnya adab-adab yang sepatutnya ada pada seorang muslim, lebih-lebih lagi daie Allah. Lebih teruk lagi apabila tuduhan-tuduhan yang dilemparkan naik setingkat ke tahap yang begitu hina seperti tali barut, anjing UMNO dan sebagainya. Semoga Allah mengampunkan kita!

Saya pernah tersinggah di laman web yang diwujudkan khas untuk mengutuk ISMA oleh siswazah yang belajar di bumi para Anbiya'. Terpaku saya melihatkan tuturkata, akhlak dan keperibadian yang mengejutkan daripada bakal-bakal pewaris yang saya kira hebat kerana mengaji di bumi yang pernah saya sendiri cita-citakan untuk menjejakinya. Manusia boleh hilang akal apabila dikuasai emosi dan hawa'. Alangkah jeleknya! Saya sendiri merasa malu dan tidak sanggup membaca mana-mana muslim menghina muslim yang lain...

Saya teringat seorang murabbi berpesan, bahawa amal yang diserlahkan dengan perbuatan itu lebih dalam dan lebih memberi kesan daripada amal melalui kata-kata dan pena. Maka, teruskan sahaja kerja kita...kalau kita ikhlas, satu hari nanti Allah pasti membenarkan kita. Jadi, sahabat-sahabat perjuangan yang dikasihi sekalian, ada masa-masanya saya kira perlu untuk kita membela diri dan memperbetul kesilapan dan tuduhan yang dilemparkan. Tetapi apabila yang menuduh itu terus-menerus berakhlak seperti orang yang jahil dan tetap berkeras dengan pendiriannya, dan hanya semata-mata inginkan kita yang tunduk mengakui kata-kata mereka, maka saya rasa molek ditinggalkan sahaja dan tidak perlu dilayan orang-orang sebegini.

Semoga Allah memberikan mereka & kita semua hidayah, menguatkan mereka & kita juga dalam lapangan masing2...dan satu hari nanti tidak mustahil kita bakal bergandingan tangan dan bahu, bersepakat dalam agenda Umat. InsyaAllah! Mimpi hari esok adalah realiti hari ini....mari berusaha ke arahnya~



No comments: