Saturday, July 31, 2010

tidak cukup sekadar saduran qanaah

Ya Allah, jadikan dunia di tanganku...bukan di hatiku...

alangkah baiknya andai ianya berlaku pada jarak tahun yang berbeza. dan alangkah baiknya ianya tidak diaturkan bersama-sama. kerana mana mungkin enggang berpasangan dengan pipit. pasti tidak banyak, sedikit akan memicingkan mata yang melihat. bagaikan bumi berusaha mencakar langit, dan bagaikan mengukur jarak seketul kerikil yang terlontar ke tengah lautan...

perasaan kekerdilan ini, sesungguhnya fitrahku sebagai manusia, sebagai hamba. namun amat terkesali andai perasaan kekerdilan ini muncul kerana perbezaan darjat dan taraf kehidupan, sehingga menjadikanku seorang yang tidak memiliki qanaah (merasa cukup dan tenang dengan rezeki serta ketentuan dari Allah buatku). perasaan halus yang asing ini menjalar ke sanubari, bagaikan racun yang amat pedih sekali.

mematikan keseronokan dan kegembiraan kecilku serta-merta. melihat dan memandang rendah pada kemampuan diri. memang tidak ku miliki material sehebat itu, sejak dulu lagi telah difahami, diketahui malah selama-lamanya sebati dalam diri. namun mengapa perasaan ini berjaya bersarang di hati? mengapa perasaan mengundurkan diri bertamu, siapakah yang beradu kehebatan di sini? tiada sebarang perlumbaan atau pertandingan!

perasaan halus menyusup. tergambar kedua orang tuaku, dalam serba kekurangan mereka berusaha menghasilkan yang terbaik buatku. namun tidak akan sekali-kali mampu untuk sebaris dengan mereka. perasaanku pedih kembali. mengapa harus disekalikan? mengapa tidak hari istimewa ini nanti berbeza? adakah kedua wajah kesayanganku ini akan benar-benar mengukir senyuman bahagia pada detik itu, atau terselit dalam hati mereka 'alangkah baiknya andai...'

ahh...hanya satu perasaan halus yang perlu dijentik dan ditolak tepi. tidak sewajarnya 'alangkah baiknya andai..' itu bertamu pada kamus kehidupanku. bukan kah selama ini kehidupanku tidak pernah memperhatikan gaya bahasa ini? tidak juga kupeduli kerlingan tajam atau sindiran pedas sesiapa. hati harus kukeraskan pada perkara picisan ini, namun akan kululuhkan ia buat jalan menuju destinasi akhir. moga-moga!

jangan sekadar menyadur qanaah dalam hatimu. jadikan ianya intipati memenuhi seluruh rongga. baru ditemui bahagia.

Dari Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, disebutkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam di antaranya, “Kemudian Allah mengutus kepadanya (janin) seorang malaikat lalu diperintahkan menulis empat kalimat (ketetapan), maka ditulislah rizkinya, ajalnya, amalnya, celaka dan bahagianya.” (HR. al-Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat,maka tidak ada seorang pun yang dapat menahannya; dan apa saja yang ditahan oleh Allah maka tidak ada seorangpun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (QS. Fathir:2)

Apakah mereka yang membagi-bagi rahmat Rabbmu? Kami telah menentu kan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia, dan Kami telah meninggikan sebagian mereka atas sebagian yang lain beberapa derajat, agar sebahagian mereka dapat mempergunakan sebahagian yang lain. Dan rahmat Rabbmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.” (QS. az-Zukhruf:32)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah manusia yang paling qana’ah, redha dengan apa yang ada dan paling banyak zuhudnya. Beliau juga seorang yang paling kuat iman dan keyakinannya, namun demikian beliau masih meminta kepada Allah subhanahu wata’ala agar diberikan qana’ah, beliau berdoa:

“Ya Allah berikan aku sikap qana’ah terhadap apa yang Engkau rezkikan kepadaku, berkahilah pemberian itu dan gantilah segala yang luput (hilang) dariku dengan yang lebih baik.” (HR al-Hakim, beliau menshahihkannya, dan disetujui oleh adz-Dzahabi)

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam:

“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah dari kamu dan janganlah melihat kepada orang yang lebih tinggi darimu. Yang demikian lebih layak agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah.” (HR.al-Bukhari dan Muslim)



Allah memberikanku hidayah. maka dapat kukembali kepadaNya setiap kali perasaan-perasaan aneh bertamu. bukankah ini jauh lebih berharga dari segalanya? bukankah cukuplah sekadar Allah dan RasulNya??

Alhamdulillah.... teruskan menjadi diriku!

No comments: