Monday, July 19, 2010

kisah penyejuk mata


macam biasa, lepas solat mencari2 sumber ketenangan dan penyejuk mata...mungkin di musolla (bilik salah seorang akhawat) , atau di meja dapur? puas dah digeledah seluruh inci bilik ni, di tepi2 zinnirah al-mujahidah (komputer usang saya), pun takde jugak. berfikir2 lagi, kat mane ye suspek boleh dijumpai? atas katil takde, atas rak buku dan meja pun takde...

dalam beg hijau pemberian zauj satu masa dulu pun tak jumpa jugak...maybe dalam beg merah? baru perasan yang saya sangat suka ambik beg sekolah zauj saya, beg merah ni pun zauj punya!...huhu, macam mana lah zauj nak rajin belajar dulu...beg sekolah selalu kena 'pau'. ish, rasa tak sedap hati...mana perginya? jangan2 tercicir di mana2....ish, ish...

pencarian menemui titik akhir sebab dah kena tidur. tapi baring2 pun tak leh lelap juga. bukalah versi elektronik, gema suara Syeikh Said Ghamdi yang merdu dan mendayu menusuk hati, alhamdulillah...menenangkan sementara dan membawa kelopak mata untuk tertutup akhirnya.

esok pagi sebelum ke musolla, cari lagi penyejuk mata, dalamnya terselit doa2 Rasulullah yang Mathur...suka baca sambil lihat terjemahannya supaya lebih menjiwai daripada mengikut je bacaan tu beramai2....em, takde juga. Ya Allah, adakah saya telah mencuaikan hak2 penyejuk mata saya? benar kebelakangan ni saya agak sibuk, mutabaah tadarus saya sedikit membimbangkan, tapi saya rasa dah compensate sket dengan hafalan surah. kadang2 sampai terbawa ke kedai sushi...

alamak, macam mana kalau tinggal kat kedai sushi....ke sekolah, ke usrah dan ke program qiam malam tu pun tak tenteram lagi, resah gelisah, risau dan teringat2....menahan air mata dan berlagak cool je depan anak2 buah, sebab rasa macam sentimental value dan pertautan yang amat mendalam dengan penyejuk mata yang satu tu....


sejak mula menempuh jalan dakwah ini, penyejuk mata tu saya beli dan saya baca. mula bertatih mentadabur (memahami ayat2 Allah), mula juga pandai beli pelekat penanda lutsinar berbagai kaler untuk tanda ayat2 yang menarik. mula menghafal dengan penyejuk mata yang sama, malah menghafal rupa bentuk serta baris2 ayat dalam penyejuk mata yang sama. bila membuka penyejuk mata yang lain, rasa sayu dan rasa janggal sekali.

Ya Allah, temukan saya dengan penyejuk mata saya...saya sangat merinduinya...kalau ada yang menemukannya, moga2 dikembalikan. puas saya memerah otak dan keringat, tak jumpa juga...berbagai2 persoalan terlontar di kepala, seribu satu sesalan juga....adakah kerana saya terlalu sedikit meluangkan masa dengan penyejuk mata saya, maka dia tidak kelihatan lagi di depan mata, tidak juga berada di genggaman....

malam semalam, saya ke masjid. tazkirah Syeikh Rafat Al-Najm sebelum2 ni amat menarik hati, boleh jadi malam ini dapat melupakan sebentar kerunsingan saya terhadap penyejuk mata yang tiada di sisi. usai bersalaman dengan sisters yang hadir, dan sebelum bersolat isyak, saya terlihat satu naskah kecil berwarna hitam terdampar pada rak buku yang betul2 di hujung sudut sebelah kiri saya. dada berombak kencang, adakah dia yang di atas sana?

perlahan saya hampiri. SubhanAllah, penyejuk mata saya di sini!bagaikan jejak kasih, saya mendakap erat penyejuk mata, sangat bersyukur dipertemukan semula, dan bersegera menunaikan solat agar dapat disertai dengan sujud kesyukuran. usai solat, penyejuk mata saya genggam erat2, tak mahu lagi saya kehilangannya. kerana perasaan kehilangan penyejuk mata ini begitu meresahkan jiwa, dan meruntun seluruh sanubari saya.

memang selalu saya kehilangan barang, termasuk purse, kunci etc., tetapi perasaannya tidak sebegini hebat. saya kini lebih menghargai penyejuk mata saya, dan berharap dapat bersungguh2 memeliharanya di sisi, juga di hati agar dia tidak pernah hilang dari saya selama2nya...

ya Allah, jadikanlah Al-Quran ini dekat di mata, dan lekat di hati....

Kitab al-Quran ini tidak ada keraguan padanya (tentang datangnya dari Allah dan sempurnanya), ia pula menjadi petunjuk kepada orang yang bertakwa.
(al-Baqarah: 2)

Masukkan kami dalam golongan org2 yg bertaqwa...aminn...

1 comment:

umm hurairah said...

:D lucu la baca ni diha :PpP

bagus2, ini tandanya cinta pada "penyejuk mata"... mesti bagaikan rak mencarinya :)

Alhumdulillah

<3