Monday, October 26, 2009

Extended version: kisah penjual sabun dari Slovenia

Khas buat sahabatku di Malaysia..setelah hampir 9 tahun kita tidak bertemu..pertemuan denganmu di alam maya kini benar2 mengubat kerinduanku pada alam persekolahan dan memori suka duka bersama ^_^

Fredov kini telah berkeluarga dan mempunyai beberapa anak. Begitu juga dengan abangnya Yanez. Fredov mengajar anaknya cara2 membuat sabun serta menerangkan bahawa cara promosi sabun secara terbuka adalah cara yang paling baik menurut firasatnya berdasarkan perkembangan mutakhir masyarakat Eropah pada masa itu. Yanez juga menurunkan semua ilmu kepada anak2nya sambil menerangkan kepentingan menjual sabun dari skala kecil dahulu serta jangan terburu2 menerjah pasaran Eropah. Apabila anak2 ini semua membesar, mereka menyedari wujudnya jenama sabun mandi selain daripada keluaran ayah mereka masing2. Apabila mereka meminta penjelasan daripada ayah masing2, jawapan yang mereka dapat adalah:

Pengakhiran 1:

Fredov menerangkan bahawa benar, datuk merekalah yang mengajarnya membuat sabun, dan kerana datuknyalah dia mahir membuat sabun. Tetapi dia tidak bersetuju dengan datuk serta pakcik mereka yang berpendapat sabun mandi masih belum sesuai dipromosikan secara terbuka, sementelah lagi mereka baru di peringkat pengasasan, masih tidak cukup tenaga untuk menjual sabun. Tetapi Fredov menyakini caranya berkesan dalam memperkenalkan sabun mandi serta menjulang konsep kebersihan di seluruh Eropah, malah dia mendidik anak2nya supaya mengenang jasa datuk mereka sebagai pengasas sabun serta bercita2 untuk mereka bersama berpadu semula dengan sepupu-sepapat mereka dalam industry penghasilan sabun di masa akan datang. Fredov juga berlapang dada bila ada antara anak2nya ingin mengikut jejak langkah datuk dan pakcik mereka.

Yanez pula menerangkan kepada anak2nya bahawa benar, pakcik mereka Fredov membuat keputusan atas apa yang difikirnya baik untuk masyarakat Eropah, meski diakui Yanez dan bapanya sedikit sedih. Namun mereka merasa lapang dada dan gembira dengan keputusan Fredov kerana Fredov telah berjaya mengambil peranan yang mereka tidak dapat laksanakan pada masa itu. Malah, bila melihat hasilnya pada kesedaran masyarakat tentang kebersihan, Yanez merasa satu kegembiraan dan berharap anak2nya dapat bersama2 dengan sepupu-sepapat mereka dalam industry penghasilan sabun dan kembali menyatukan keluarga mereka satu hari nanti.

Akhirnya, bersatulah kedua2 keluarga dan industry sabun juga melonjak2, kini semua masyarakat menerima baik sabun mandi dan mereka tidak lagi menyebut sabun Yanez atau sabun Fredov tetapi memanggil semua sabun mandi sebagai sabun mandi. Masyarakat Eropah juga akhirnya keluar dari kepompong Zaman Kegelapan dan mengamalkan konsep kebersihan dalam hidup mereka.

Pengakhiran 2:

Fredov berkata, kisah ini pahit sekali..namun dia menceritakan kepada anaknya bagaimana bapa dan abangnya menuduhnya derhaka dan sebagainya. Fredov membela diri dan cuba menyakinkan anak2nya bahawa dialah yang paling betul sekali. Anak2 Fredov merasa sedih dan kesal, hati mereka radang dengan kejadian ini. Pelbagai spekulasi wujud di hati. Mereka merasakan datuk dan pakcik mereka begitu tidak patut sekali bertindak begitu, malah patut berfikiran terbuka.

Yanez juga begitu, dia menceritakan pada anak2nya agar tidak mengikut jejak langkah pakcik mereka. Dia menasihatkan anak2nya agar taat dan tidak menjadi seorang yang derhaka seperti pakcik mereka. Dia mendidik anak2nya agar mengembalikan kesatuan keluarga mereka dan berusaha membendung Fredov serta anak2nya dari terus berleluasa. Anak2 Yanez merasa kesal dengan pakcik mereka dan merasakan sepupu-sepapat mereka patut diceritakan kisah sebenar ini agar mereka semua kembali bersatu.

Apabila kedua2 sepupu-sepapat ini bertemu, mereka masing2 membela ayah masing2. Tiada jalan penyelesaian. Masing2 menegakkan pendirian masing2. Akhirnya, mereka bertindak mempengaruhi pembeli2 masing2. Keadaan menjadi lebih tegang. Sesetengah pembeli merasakan tertipu dengan sabun keluaran Fredov, sesetengahnya pula merasa jelek dengan sabun keluaran Yanez. Masyarakat Eropah semuanya mentertawakan Fredov, Yanez serta keturunan mereka kerana saling bertelagah. Usaha memperkenalkan kebersihan kepada masyarakat Eropah jadi terbantut. Mungkin perlukan beberapa abad lagi sebelum kebersihan dapat dijulang pada semua. Alangkah sedihnya.

****
Pengakhiran mana satukah menjadi pilihan di hati anda?

2 comments:

Imran Razali said...

Salam.

Tak sangka Kak Diha boleh berhikayat dengan sebegini baik. Memang best sangat cerita ni. Sebab tu asas kepada amal yang ikhlas adalah kefahaman yang jelas sebagaimana yang digariskan oleh Imam Hassan Al Banna dalam Arkanul Bai'ah (Risalah Ta'alim).

Marilah kita sama-sama meneruskan derap langkah masing-masing dan banyakkan juga berdoa kerana Allah jualah yang menyatukan hati kita. (Wa allafabaina qulubihim 8:63)

hurun een said...

Wsalam wth...

Huhu...jzkk akhi..moga2 hikayat ini membawa kejernihan kepada pembaca ^_^

Allahumma innaka ta'lam annaha zihil qulub qodijtama'at 'ala mahabbatik...wattoqat 'ala tho'atik, watawahadat 'ala da'watik, wata'ahadat 'ala nusrati syari'atik...fawasi qillahumma rhobithotaha...

Amin3. ^0^