Wednesday, August 4, 2010

ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..


detikan pantas jemari jam menyentak lamunan..
oh, masa memiliki kaki yang mampu berlari, dan lariannya amat pantas sekali. sungguh terasa kekurangan oksigen semasa mengejarnya. ya Allah, berkahilah masa yang Kau pinjamkan buat diri yang kerdil ini! hari-hari berlalu amat pantas sekarang ni, terasa perjalanan kehidupan bagaikan di'fastfoward' kan. amatlah membimbangkan, fastfoward ini berterusan tanpa disedari. kemudian. sampai satu masa, tiba giliran button 'STOP' untuk ditekan.

ke mana seterusnya? aduh, persoalan ini lah yang selalu manusia mengelak dari berfikir tentangnya. mereka lebih 'asyik' berfikir soal ke mana nak bercuti bulan depan, bagaimana bersedia menguruskan walimah yang gilang gemilang...(aduh~), cukupkah duit untuk perbelanjaan akan datang? dan soal-soal perancangan lainnya. tidak salah merancang, tetapi jangan sampai terjerat dan terheret dalam arus keasyikan merancang. seluruh kehidupan bagaikan ditumpahkan pada satu titik perancangan. betul-betul seperti kanak-kanak yang merenung penuh asyik kereta mainan barunya, matanya sedikit pun tak berkelip, malah tertancap penuh minat dan tumpuan.

Ramadhan bakal menjengah, tinggal seminggu atau kurang sahaja lagi. ke mana kotak minda kita halakan? adakah sesi pemanasan badan sebelum bersenam telah bermula? mana mungkin kita terjun ke bulan suci penuh keberkahan ini dengan mengharap seluruh keberkatan serta keampunan dari dosa-dosa terdahulu dalam keadaan penuh alpa, acuh tak acuh dan kelalaian?? tidakkah terasa pelik, sebulan berpuasa hilang lemak dan air beberapa kilo (satu kegembiraan juga), tetapi mulut masih berbicara yang sia-sia dan yang tidak seindahnya, atau hati masih liat bersisa daki ghurur (tipudaya) syaitan dan bersalut tebal dengan debu jahiliyah.

al-muntalaq (langkah bermula) yang baik, adalah antara penyebab kepada sampainya ke langkah kedua, ketiga seterusnya hingga berjaya ke akhirnya. mulakan dari sekarang. Ramadhan yang penuh berkah ini, tidak bermula dari kelihatannya anak bulan, tetapi seharusnya jauh lebih awal dari itu. moga-moga sela masa antara Ramadhan lepas dan Ramadhan kali ini disucikan, dibersihkan dan seluruh ruh serta jiwa manusia lahir di 1 syawal ibarat rama-rama yang menggelongsor keluar, mengibarkan sayap penuh keindahan, dan terbang tinggi penuh keriangan, bebas dari kepompong sempit jahiliyah yang mengikat dan menjerat kehidupannya sebelum ini.

tanyalah pada diri: apa yang kamu mahu sebenarnya?


allahumma ballighna Ramadhan...
(Ya Allah, sampaikan kami ke bulan Ramadhan)

No comments: