Thursday, August 21, 2008

Memangnya...enggak ada yang lain?

Bila pertama kali kudengar berita ni, aku beristigfar sebentar...
Bukanlah ianya satu kesalahan yang teramat besar seperti dosa meninggalkan solat atau membunuh orang...Allah sahaja Yang Maha Tahu apa status keputusan itu di sisiNya..Aku tidak ingin menceritakan apa yang berlaku kerana mungkin bakal mencetuskan pergaduhan. Biarlah aku mengupasnya dengan contoh yang lain.

Kerapkali kita dengar slogan atau laungan "Boikot barang2 Israel"
Kemudian kita buat pekak jek sebab apa?


Sebab seolah-olahnya sangat mustahil nak boikot semua tu...kerana kita sudah terbiasa membelinya...daripada makanan (sangat suka McDonald) kepada baju (kalau bukan Tommy Hilfiger tak standard la), minum mesti air Coca-cola, tak pun Starbucks...pencuci muka pun mesti nak Loreal..minyak wangi Giorgio Armani, lipstick dari Maybelline....huhu...

Extremenya orang yang soh boikot2 ni!!!..apesal pulak dah tak boleh nak beli barang2 yang aku suka?Lagipun, barang2 Yahudi ni jek yang sesuai dengan aku, aku pedulik ape dia Yahudi ke ape, janji kualiti ok, kelass gitu...nanti habisla muka aku pakai pencuci muka Zaitun atau Safi..Apa sket2 cakap pasal Yahudi, Palestin..ngeri la...kan tak lama lagi cakap pasal jihad pastu perang2 pulak...

Tidak dinafikan, sangat sukar untuk menerima kenyataan bila air feveret kita, atau pasukan bola sepak feveret kita, atau jenama barang2 yang kita sangat suka, milik syarikat Yahudi. Kita akan samada:

1) Tak percaya (betul ke Yahudinye syarikat? Mane ntah diorang tahu, extremist ar diorang ni!! Boleh la check sendiri untuk pastikan Yahudi nye ke tak...ada jek portfolio CEO mereka under Jewish Association), masa BTN pun pegawai BTN ada terangkan - leh tanya diorang gak, (tapi diorang soh boikot Yahudi jek, tak soh boikot produk dia kot?)

2) Percaya tapi tak mau ikut...(Aku tak pedulik!!)

3) Percaya dan cuba ikut, tapi tak berjaya boikot sume lagi...(Alhamdulillah, okla tu...cuba sket2, at least tinggalkan apa2 yang kurang penting bagi kita dulu...Allah suka orang yang amal sket tapi istiqamah (berterusan) dari amal banyak2 tapi tak istiqamah)

4) Percaya dan telah pun memboikotnya sepenuh hati (Alhamdulillah, semoga Allah beri kekuatan istiqamah, dan digantikan dengan barangan yang lebih baik di dunia & akhirat kelak)

Fatwa dari Dr. Yusuf Al-Qadrawi:

"Each riyal, dirham …etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression."


Memanglah susah sebab selama ni takde pun orang cakap camni dan macam semua pun barang keperluan Yahudi punya, so mula2 kita tinggalkan yang ada alternatif dulu. Kita kena bezakan apa 'keperluan' dan apa 'kehendak'. Kalau memang benda tu satu keperluan, kita terpaksalah gunakan, kalau dia hanya kehendak, kita cuba ikhtiar untuk cari alternatif. Contohnya, kita boleh beli baju jenama lain yang bagus juga kualitinya, tak perlulah beli Tommy Hilfiger. Kalau mende2 macam pencuci muka etc., cuba usaha dulu cari pengganti lain yang lebih baik. Kalau memang takleh hidup tak makan McDonalds, tak apalah...sekurang2nya kita cuba kurangkan beli barang2 Yahudi lain...amacam? Ok?

Yang penting, usaha kita...sebab Allah takkan terima kalau kita jawab "itu jek last resort" sedangkan kita tak benar2 berusaha untuk mencari alternatifnya atau bermujahadah terlebih dahulu untuk melawan godaan nafsu? Oleh itu, haruslah kita buka jendela pemikiran kita, bebaskan perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan kepada Allah semata2. Dengan cara itulah sahabat2 beriman kepada ajaran Rasulullah S.A.W. Setelah itu, apa sahaja yang datang pada mereka, samada berbentuk arahan, teguran atau nasihat, mereka menjawab:

"Sami'na wa atho'na" (Kami dengar & kami patuh)

Kesimpulannya, masa, duit, harta dan nyawa kita semuanya pun pinjaman dari Allah. Kita diberi kebebasan untuk gunakan ke arah mana yang kita suka, tapi setiap pilihan itu ada imbalannya. Duit kita kalau kita salah salurkan, mungkin akan lebih menguatkan musuh dan akhirnya kita yang rugi...

Katakan 'TIDAK' pada rugi...hehe

No comments: